פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:170

כולל הרחבת החינוך המיוחד והחינוך מקצועי . גם הקבוצה הפעילה ביותר בציבור הערבי בנושא החינוך . ועדת המעקב בנושא החינוך מטעם ועד ראשי המועצות הערביות , קובלת על כך ש"בשביל היהודים ... קיימים מקורות שונים . הסגורים בפני הערבים ' ... סל טיפוח , ' 'סל קידום , ' 'סל פרוייקטים , ' 'סל שיקום שכונות "' ( הארץ , ( 4 . 9 . 87 —כל אלה תקציבים במסגרת מדיניות "הטיפוח" המופעלת ביישובים של מזרחים . נראה כי שכבת המנהיגות הערבית פועלת מתוך הנחה שחינוך תיכוני ואוניברסיטאי נועד רק לחלק מבני ובנות הקהילה , ובכך היא איננה שונה מן המימסד החינוכי היהודי שנהג באורח דומה כלפי בני ובנות העולים מארצות המזרח . ראיה נוספת לקיומן של ציפיות נמוכות בבתי הספר הממשלתיים היא הישגיהם הנמוכים של תלמידים נוצריים הלומדים בהם . כפי שראינו , תלמידים נוצריים מגיעים להישגים גבוהים ביותר , מקבילים כמעט לחלוטין לאלה של תלמידים אשכנזים בבתי ספר מבוססים ; אולם נוצרים הלומדים בבתי ספר ערביים יסודיים ממשלתיים מגיעים להישגים נמוכים ( באשי , קאהן ודיוויס , . ( 464 : 1981 מצבם דומה , ככל הנראה , לזה של אותם תלמידים יהודים ממשפחות מבוססות , אשכנזיות ומזרחיות כאחד , המתחנכים בבתי ספר ל"טעוני טיפוח" והופכים גם הם , עקב האווירה הכללית , ל"טעוני טיפוח . " טיב השירות החינוכי שבית הספר הערבי הטיפוסי מציע אינו תורם לשיפור המצב . מרבית בתי הספר סובלים עדיין מבעיות שאיפיינו את בתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח בשנות החמישים והששים ו שיעור המורים הלא מוסמכים עמד עוד ב 1981 על יותר מרבע ( משרד החינוך , ;( 12 : 1985 מספר התלמידים הממוצע לכיתה היה , 31 . 2 לעומת 26 . 3 במיגזר היהודי ( שם : שם ;( מספר התלמידים בבית הספר היסודי היה גדול בממוצע ב 25 % מזה של בית ספר יסודי יהודי ( שם : שם ;( מספר התלמידים למורה היה , 20 . 4 לעומת 12 . 2 בבתי הספר היהודיים ( שם ;( 18 = בחלק מן המקצועות חסרים ספרי לימוד ( שם ;( 25 : תכניות לימודים חדשניות המגיעות לבתי ספר יהודיים אינן מגיעות לאלה הערביים ( שם . ( 25 : מעבר לכך , בתי הספר הערביים סובלים ממחסור חמור במבנים מתאימים ובחדרים : בדו"ח שחיבר הצוות לענינים ערביים של המועצה הציבורית לרווחה חברתית ב 1975 דובר על חדרי לימוד הפזורים ברחבי הכפר , על חדרים חסרי טיח או ריצוף , על בתי ספר ללא טלפון , מזכירה או חדר מורים ראוי לשמו , על תנאים סניטריים ירודים ועל מחסור נרחב במעבדות ( המועצה הציבורית לרווחה חברתית , . ( 4-3 : 1975 צוות המנכ"לים שבדק את מצב החינוך במיגזר הערבי צייר בדו"ח שלו משנת 1985 תמונה דומה ( משרד החינוך , . ( 24-22 : 1985

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר