פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:144

חברתית . ראשי הסתדרות המורים נתפסו כמגינים על אינטרסים צרים" ( לוי , . ( 72 : 1987 הגורם הישיר להעלאתה של סיסמת האינטגרציה היתה תביעה שהעלו הורים תושבי שכונות הנחלאות בירושלים , שביקשו לשנות את אזורי הרישום לבתי הספר היסודיים בירושלים כך , שילדיהם יוכלו ללמוד באותם בתי ספר בהם לומדים ילדי שכונת רחביה היוקרתית הסמוכה . ההורים אמרו כי ... " חינוכם של ילדינו מופקד בבתי ספר אשר רמתם מן הגרועות ביותר בעיר ... פירושו של דבר כי ילדינו יהיו כשיתבגרו פועלים פשוטים , פועלי דחק במדינת ישראל " . .. ( אמיר ובלס , . ( 78 : 1985 מנכ"ל משרד החינוך מינה ועדה , וזו המליצה למזג את בתי הספר של שתי השכונות . שר החינוך נאלץ לקבל את ההמלצה לאחר לחץ נוסף מצד ההורים . הנפת דגל האינטגרציה אכן עשתה את שלה , מבחינת יחסי הציבור של תכנית ארן . אנשי התקשורת מיהרו לשבחה , כפתרון מעשי לבעיית הפערים , תוך שהם מתעלמים מטענות מתנגדי הרפורמה כי אינטגרציה שמתחילה בגיל 12 באה מאוחר מדי , ולא תשנה הרבה ( לוין בהארץ , . ( 3 . 3 . 68 התקשורת התעלמה גם מהמלצות כגון זו של חיים אדלר , איש האוניברסיטה העברית , שהציע לשנות את פני הגן ואת פני בית הספר היסודי בשכונות של מזרחים "אם ברמת המורים ובהכשרתם , אם בציוד ובמבנה , ואם בדרישות להשגים בלימודים" ( אדלר , . ( 28 : 1969 אדלר קרא " לדחות בתוקף את התזה שלפיה יש במהלך אדמיניסטרטיבי נוסף כגון זה המוצע —לאחר שתים עשרה שנים בחיים השכונתיים , ומהן שבע שנים של צבירת כישלון במערכת החינוך ... להוות תרומה רצינית לביטול הפער הנדון . ביצירת גג משותף , שתחתיו ייפגשו בני נוער יוצאי שכבות שונות ובעלי רקע חינוכי השכלתי שונה , לאחר שתים עשרה שנים של חוויות ורקע נפרדים , ייתכן שאך נגביר את הזרות ההדדית" ( שם : שם . ( אנשי סגל בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית , אשר תמכו בעצם הרפורמה המבנית , בנימוק שהדבר "תואם את הכיוון היסודי של הרפורמות החינוכיות בימינו בעולם ואת המגמה הבולטת במחשבה החינוכית המודרנית לדיפרנציאציה ולאינדיבידואליזציה , " הזהירו מפני תליית תקוות רבות מדי באינטגרציה : " אין להקים חטיבת ביניים כדי שתפתור מה שאינה יכולה לפתור , " אמרו ( אלבוים דרור , מצוטטת אצל לוי , . ( 87 : 1987 עוד ועדת רימלט עורכת את דיוניה , והנה במשרד החינוך כבר החלו מכינים את הצעדים המעשיים לביצוע הרפורמה . למעשה , עוד לפני מינויה של ועדת רימלט עסק המשרד החינוך בהכנות קדחתניות לביצוע המלצות ועדת פראוור . חנוך רינות , מנכ"ל המשרד אז , היה הממונה על ריכוז

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר