פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:133

רבים , מזה שנים : ... " אני אומר : רק אם יביאו את המורים הטובים ביותר לעיירות הפיתוח ולבתי הספר החלשים , יגיעו למשהו ... מורים שאיכפת להם לקדם את התלמידים החלשים ולא רק ללמד את הטובים" ( שם . ( 278 : ייתכן , אם כן , כי הניסוי הניב פירות לא עקב שיטות ההוראה המיוחדות , אלא עקב מה שהסוציולוגים קוראים בשם "אפקט הות'ורך — העקרון לפי כל תשומת לב מיוחדת , לקבוצת עובדים או לקבוצת תלמידים , תוביל לתפוקה גדולה וטובה יותר . ובייחוד כאשר תשומת לב זו לובשת צורה של חלום שהתגשם , מבחינת השכונות ועיירות הפיתוח ? צוות מורות ומורים מן הטובים ביותר , מורים הרוצים לקדם את תלמידיהם ומאמינים בפוטנציאל שלהם והמוכנים להקדיש להם את מלוא תשומת לבם . חינוך מפצה והוראה משקמת : אידיאולוגיה וחינוך מעמדי תוצאות הניסוי שימשו את פרנקנשטיין כדי להתפלמס עם חסידי האינטגרציה — ביטוי נוסף של "החינוך המפצה" ( ר' הפרק הבא . ( "רבים , " כתב , "טוענים כי הפסיכודינאמיקה של ההתפתחות הקוגניטיבית אחת היא ... הם מוסיפים , ששיטת הוראה מסויימת אשר הוכיחה את עצמה כיעילה לקידומם של ילדים בעלי רקע חברתי או תרבותי אחד , צריכה להיות מתאימה גם לאחרים ... והמסקנה המתבקשת מטענה זו ברורה : כיתות לימוד אינטגראטיביות נחשבות כמתאימות ביותר לגישור על הפער בין הבדלים בהישגי התלמידים , הבדלים הנובעים מנסיון חיים שונה על פי הרקע החברתי או התרבותי" ( פרנקנשטיין , 1983 . ( 249 : 'א עמדתו של פרנקנשטיין היתה , כפי שכבר ראינו , הוראה במסלול נפרד ולפי עקרונות פדגוגיים מיוחדים . החינוך המפצה וההוראה המשקמת , גישותיהם של סמילנסקי ושל פרנקנשטיין , עמדו במשך שנים במרכז הפולמוס החינוכי בישראל , כשהן נתפסות כשתי החלופות העיקריות להתמודדות עם הפערים בהישגים לימודיים בין מזרחים לאשכנזים . השתיים הוצגו כעומדות בניגוד זו לזו , בעיקר על ידי בעלי הדברים עצמם , אך גם על ידי הפקידים והחוקרים שהיו מעורבים בגיבוש וביישום המדיניות החינוכית כלפי המזרחים . אלא שהיה זה רק ניגוד לכאורה , שבולטותו נבעה בעיקר מכך שחלופות אחרות לא הועלו לדיון , או שלא זכו לתשומת לב ציבורית מספקת . במישור המעשי , ההבדל בין שתי הגישות הוא , כפי שכבר נאמר , מצומצם מאוד . בשני המקרים מדובר בהוצאת ילדים מזרחים משכונותיהם ובהבאתם

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר