פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:128

ולמעשה על עדה שלמה ועל תרבויות שלמות . סימן נוסף לנטייה להכללת הניתוח על כלל הילדים המזרחים היה השימוש במונח "טעון טיפוח , " מונח שהפך בשנות הששים מילת קוד לכלל הילדים המזרחים בישראל . כך , למשל , לאחר שמנה את הכשרים המאפיינים "חשיבה יעילה , " זו של ילד בעל אינטליגנציה תקינה בן המעמד הבינוני , קבע פרנקנשטיין כי "במבנה הקוגניטיבי של הילד טעון הטיפוח נוכל למצוא סטיות מיוחדות בכל אחת מהתכונות הללו" ( שםל . ( 33 בהמשך דיבר על ... " נטייתו של הילד טעון הטיפוח ( ולמעשה , של כל אדם מחוצן ) לחשוב בצורה קונקרטיסטית " ... ( שם : שם . ( מכאן ואילך השתמש במושגים "טעון טיפוח" ו"פיגור משני , " לחליפין , כמלים נרדפות . ללא ספק היה כאן נסיון מצד פרנקנשטיין להציג את השיטה שלו בפדגוגיה המתאימה לא רק לכמה אלפי "עזובים , " אלא בפדגוגיה המרכזית של תעשיית "החינוך לטעוני הטיפוח" בישראל . נסיון זה מקבל ביטוי ברור ביותר בניסוח שלהלן : "בישראל , השכבות המקופחות מבחינה חברתית ותרבותית זהות כמעט עם רוב יוצאי ארצות צפון אפריקה והמזרח התיכון ... על אף ההבדלים שבין הקבוצות הרבות , יש להן כמה נטיות חזקות משותפות : הנטייה לחיצון והנטייה לתלות במסורותיהן המושרשות בתרבותן . כתוצאה מכך נכשלים רבים מבני העדות הללו במשימות הדורשות הבחנה והפשטה , בבית הספר ובסביבה שמחוץ למסגרת המשפחה . הם נשארים כבולים במוחשי , ולכן חלשה יכולתם להתחרות עם בני החברה המפותחים יותר , רובם יוצאי ארצות אירופה ואמריקה " ... ( פרנקנשטיין , . ( 332 : 1977 ואכן , פרנקנשטיין יצא בספרו הם חושבים מחדש בהתקפה ישירה על המתחרה העיקרי שלו על תשומת לבה של מערכת החינוך , סמילנסקי , בעל גישת החינוך המפצה . הדוגלים בחינוך המפצה , קבע פרנקנשטיין , מצטיינים בהערכה שלילית לגבי סיכויי הילדים טעוני הטיפוח : "תפיסה זו מבוססת על ההנחה שאפילו הפיגור המשני הנגרם על ידי גורמים סביבתיים , אינו הפיך . סניגורי התיאוריה החינוכית הזו טוענים שההישג המיטבי שנוכל לקוות לו הוא 'ריכוך' התוצאות החמורות של אי השוויון" ( שם . ( 44 : כיון שכך הם מציעים , לדבריו , פתרונות המהווים , בעצם , תחליף לדבר האמיתי : התאמה מיוחדת של תכניות הלימוד ליכולת המוגבלת של טעוני הטיפוח , עיבוד ספרי לימוד מיוחדים , שיטות הוראה פשוטות ומפושטות , פעילויות ואירועים מהסוג החברתי או האמנותי , וכיו"ב ( שם . ( 44 : פרנקנשטיין , לעומת זאת , סבר כי אסור לחפש תחליפים לכושר ההפשטה . " בחברה המודרנית , " אמר , "אין תחליף ליכולת לחשוב ולהתנהג בצורה מופשטת , להשתמש במושגים ובערכים לפתירת בעיות אישיות וחברתיות .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר