פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:126

התנאים האובייקטיביים , אך בלא לסלקם מן הדרך , שכן פירושו של שיקום הוא היכולת להתמודד עם התנאים האובייקטיביים ; עליו לסייע לתלמידיו למצוא את דרכם במציאות החברתית , מבלי להציע קיצורי דרך שיקלו עליהם את המלאכה באורח מלאכותי ; ועליו לעשות זאת תוך כדי בניית בטחונם העצמי , כדי שלא יהפכו להיות תלויים בו , בדרך שמטופלים הופכים להיות תלויים בפסיכואנליטיקן שלהם ( שם . ( 185 : במהלך השנים פיתח פרנקנשטיין את תפיסתו זו מבחינה תיאורטית , ואף הצליח להופכה לתכנית מעשית , שכיום מיושמת במספר בתי ספר בישראל . ואולם מעבר ליישום המעשי , שהיקפו מצומצם , יחסית , אין ספק כי לתורתו של פרנקנשטיין נודעה השפעה רבה על כל העוסקים בהוראה ל"טעוני טיפוח , " וספריו נקראים גם על ידי מורות ומורים שלא משתמשים בשיטה הפדגוגית שלו . את תורתו כינה בשם "הוראה משקמת" —שוב שימוש אומלל במונח שהפך בחברה הישראלית לסימן היכר של מדיניות המימסד כלפי מזרחים . באשר לעצם נחיצותו של שיקום לא היו לפרנקנשטיין כל ספקות . הוא אמנם יצא נגד אלה שהצהירו כי הוותיקים רשאים ואף חייבים להשליט את ערכיהם על המזרחים ( פרנקנשטיין , 1951 א' , ( 273 : ואף ביקר בחריפות את אלה אשר התעקשו על הקניית ערכי ה"חלוציות" לעולים המזרחים ( פרנקנשטיין , ( 159 : 1952 או את אלה אשר , כדוגמת הפילוסוף נתן רוטנשטרייך , הציעו להוציא ילדים מזרחים ממשפחותיהם בגיל צעיר , כדי לחנכם ברוח "הנורמה החברתית שלנו" ( פרנקנשטיין , . ( 165 : 1952 עם זאת , הוא דחה עמדה של שוויון בין תרבויות , או את מה שכינה בשם רלאטיביזם . "האם אנו רשאים לוותר על הערכה אבסולוטית ועל דרוג ערכים ודפוסים ? ... תשובתנו תהיה שלילית בהחלט : לא זו בלבד שדרוג ערכים קיים ... אלא שהוא תנאי קודם לכל פעולה המיועדת לאיחוד הקבוצות השונות וההטרוגניות לאחדות לאומית וחברתית" ( שם . ( 160 : הוא גם קבע כי ... " מטרת האחור הלאומי מחייבת שינויים מסויימים בגישה של בני קבוצות מסויימות , כגון חיזוק כוח ההפשטה ופיתוח רגש האחריות האינדיבידואלית" ( פרנקנשטיין , 1951 א' . ( 275 : כנגד אלה שהאמינו כי עצם השהות של העולים החדשים בסביבתם החדשה , ה"מודרנית , " תספיק כדי לשנות את הנורמות וההתנהגות שלהם , טען פרנקנשטיין כי "האופי האתני ניתן לשינוי אמיתי רק ע"י התמודדות פעילה של הפרט עם תכניו [ של האופי האתני ; ש . ס [ . ולא ע"י תהליכים אנונימיים והשפעות גומלין של כוחות היסטוריים וחברתיים בלבד" ( שם . ( 272 : המועמדים לשינוי היו , בראש ובראשונה , תלמידי בתי הספר —אך לא רק הם . גם הוריהם היו בעיני פרנקנשטיין יעד לשיקום . בדונו בבעיותיה

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר