פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:118

להיות פרימיטיביים לפי טבעם" ( שם . ( 80-79 : אך אין ספק כי המקרים בהם דיבר פרנקנשטיין אינם לקוחים מתוך הווי המשפחה הבורגנית של השכונות המבוססות . הדבר ניכר מן הדרך בה תאר גורם סביבתי נוסף , השכונה : "חוסר סדר , לכלוך ורעש —סימני ההיכר של שכונות העוני , דוחפים את הילד , ובעיקר את הנער , אל רובעי המסחר והשעשועים , אשר אם כי גם בהם שוררים אולי חוסר סדר , לכלוך ורעש , הרי לא כסימני מצוקה ופסיביות , אלא כסימני פעילות ציביליזטורית והתרחשות חיה . ברובעים אלה נתון הנער ללא השגחה להשפעת גרויים רב גוניים . כאן הוא 'זר , ' ואם גם יבלה במשך שנים את ימיו ברובעי המסחר והתענוגות של העיר , ואם גם יכיר בהם כל פנה וכל התרחשות קבועה וחוזרת , בכל זאת לא יגיע לעולם לאותה הרגשת מוכרות מרגעת , הניתנת לילד בסביבה הקרובה של ביתו . כך מתחזק אצל הילד הגדל הרגש שאין הוא 'שייך , ' ובזאת נחלשת יכולתו להבנת שתוף פעולה אמיתי" ( שם . ( 82 = השפעתו של העוני , אמר פרנקנשטיין , אינה ישירה . היא ניכרת רק אצל הורים שאינם מסוגלים להתמודד עם העוני , ונכנעים לתגובה של התמרמרות וחיפוש מתמיד אחר החסר : ... " ריכוז המחשבה והאינטרסים בקשיים הנובעים מהעדר יסודות החיים החמריים , רסנטימנט , חרדה , יאוש הבא כתוצאה מהעדר זה , רגזנות או אדישות ( או שתיהן ) כתוצאת משנה , גישה בלתי מתאימה של ההורים , הזנחה , חוסר אהבה ומחשבה , או אפילו איבה כלפי הילדים —אלה הם הגורמים החלקיים המהווים אותו הגורם ' עוני' עליו מדברים אנו " ... ( שם . ( 97 : לעומת הורים שכאלה , הוסיף , יש אחרים אשר למרות עוניים מסוגלים להבטיח את הבריאות הנפשית של ילדיהם ( שם : שם . ( מהו הדבר שעושים הורים עניים שאינם מסתגלים למצבם ? הם כופים על הילד איסורים וצווים לא למען טובתו , אלא בגלל שהם רוצים "לחיות בשקט , " ודוחפים אותו לעימות בין תביעות יצריו לתביעות יצריהם . במקום " הרצון להיות" מתפתח אצל הילד העני הזה "הרצון להשיג . " העוני מגביר אנוכיות וגורם לילד שיתרגל לצפות למהלך מאורעות מחריד ולהתנהגות יצרית . המשחק אצלו משמש רק לסיפוק יצרים מיידי . הכסף , סמל הקניין , מקבל מעמד של ערך עליון . ובגיל ההתבגרות הוא סובל משלטון מוגבר של יצר המין ( שם . ( 100-99 : חמורה מכל , אולי , היא ההשפעה השלילית של כל אלה על התפתחות האינטליגנציה —השפעה שפרנקנשטיין יחזור אליה בעבודותיו המאוחרות יותר וגם יפתח אותה : "כיון שהאפקטיביות אינה נחלשת ואינה מאפשרת שחרור אנרגיות נפשיות , הלמידה כאמצעי ל'כיבוש' העולם מוזנחת ומופרעת , ואין אפשרות ליצור קשר אסוציאטיבי

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר