פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:95

קבוצות — " הקבצות" —במקצועות עברית , חשבון ואנגלית , כאשר הקבצה א' לומדת את תכנית הלימודים הרשמית ברמה הגבוהה ביותר , ואילו שתי ההקבצות הנמוכות לומדות רק חלקים ממנה , או גירסאות שלה הכוללות דרישות נמוכות יותר . שנים מועטות אחרי הנהגת ההקבצות , בשנת , 1968 כבר יושמה השיטה החדשה במרבית בתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח ( סמילנסקי , ; 132 : 1973 ירון , . ( 1970 רעיון ההקבצה הפך לאבן היסוד של המדיניות החינוכית החדשה , באפשרו הנהגת מסלולים נפרדים , המובילים ליעדים שונים , עבור בני קבוצות שונות . ההקבצות הונהגו בתחילה בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי , שהיה , עד לרפורמה של , 1969 בן 8 כיתות . תלמידי ההקבצה הגבוהה היו המועמדים העיקריים להמשך לימודים בבית ספר תיכון עיוני . תלמידי ההקבצות הנמוכות , לעומת זאת , היו מועמדים להפסקת לימודים , או לחינוך תיכוני בעל רמה נמוכה . מאוחר יותר , לאחר שהוקמו , במסגרת הרפורמה , חטיבות הביניים , הונהגה ההקבצה גם בהן . אזי התבססו המסלולים הנפרדים עוד יותר , וגם הוארכו בשנתיים , שכן עתה הותחל בהקבצות בכיתות ה' והן נמשכו עד לכיתה , 'ט השנה האחרונה של חטיבת הביניים . מי שהושם בהקבצה א' בכיתה ה' וו' היה מועמד להמשך לימודים בהקבצה א' גם בחטיבה , בכיתות , 'ז ח' וט , ' ובסיום ט' היה מועמד להמשך לימודים בחטיבה עליונה עיונית . מי שלמד בהקבצות הנמוכות החל מכיתה ה' היה מועמד להקבצות הנמוכות בחטיבה , ובסוף החטיבה היה מועמד " טבעי" למעבר לתיכון מקצועי , או להפסקת לימודים . ההקבצה , וליתר דיוק , המסלול הנפרד , היה מימושה המלא של קריאת סמילנסקי "להתאים את תכנית הלימודים לכשרים . " בבתי ספר בעלי אוכלוסיה מזרחית הומוגנית הצליחה שיטת ההקבצות להגדיל , אבל רק במעט , את אותו שיעור של 10 % שיכלו לשאוף להישגים דומים לאלה של מרבית האשכנזים . בבתי ספר הטרוגניים נוצר עד מהרה מצב בו הקבצה א' היא מסלול אשכנזי ברובו , בעוד שהקבצות ב' וג' הן מסלול מזרחי ברובו ( , 'ר לדוגמא , סטרונין , . ( 1986 גישת המסלולים הנפרדים הפכה למדיניות רשמית ורבת תנופה בתקופת כהונתו השנייה של זלמן ארן כשר חינוך , ב . 1963 למדיניות החדשה לא ניתן , כמובן , השם "מדיניות המסלולים הנפרדים . " במקום זאת נקראה " מדיניות הטיפוח" —מונח בעל צליל חיובי , המרמז על נכונות לסייע ולהיטיב . ההקבצה הנמוכה , לפי מושג חדש זה , איננה מחוז עונשין , קומת מרתף אליה משליכים את מי שאינו עומד בדרישות , אלא מסגרת קטנה , חביבה ונעימה , בה מורה מסייעת , מבינה וסלחנית עוזרת לילדים "הטעונים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר