פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:92

הנהגת מנגנון החינוך המדינתי התייחסה לכשלון בחומרה רבה . לפי גירסא אחת , החלו ... " מנהיגי הציבור וקברניטי החינוך ) ... לחשוש ) שמא הפער התרבותי והעדתי בין המנהיגות האשכנזית לבין הציבור המזרחי , יביא לידי כך ש'ישראל השניה , ' זו שאינה נהנית משירותי החינוך העל יסודי העיוני והגבוה באותה מידה שהציבור המבוסס נהנה ממנה , תדחה את מנהיגותה המסורתית של התנועה הציונית שמקורה באירופה" ( חן , . ( 393 = 1985 בנאום שנשא שר החינוך ארן בכנסת בשנת 1958 תהה אם "משרתת מערכת החינוך שלנו את תכליתה של מדינת ישראל" ( מצוטט אצל צוקר , . ( 200 : 1985 שנה לאחר מכן פרצו מאורעות ואדי סאליב , תנועת מחאה מזרחית ראשונה לאחר תקופת המעברות , שהונהגה על ידי קבוצה שחתרה לארגון פוליטי של כל יוצאי צפון אפריקה בישראל , ועוררה הפגנות הזדהות לא רק בחיפה אלא גם בערים ועיירות אחרות , וביניהן טבריה , באר שבע ומגדל העמק . כאשר מונה אבא אבן לשר החינו ך , שנתיים מאוחר יותר , הכריז כי "העלאת רמתם של בני עדות המזרח היא החשובה במשימותיו החברתיות של מפעל החינוך" ( שם . ( 199 : לנוכח כשלונו של החינוך שהתבסס על תכנית הלימודים הרשמית , שלא היתה , כאמור , אלא תכנית הלימודים היישובית , אפשר היה להעלות על הדעת , עקרונית , לפחות שתי אפשרויות חדשות . האחת —לכנס מורות ומורים מקרב העולים מארצות האיסלאם , שלימדו בבתי הספר היהודיים או הכלליים בארצות מוצאם , ולהעניק להם סמכות ומשאבים כדי שירכיבו תכנית לימודים שתהיה הולמת יותר את המסורות והצרכים של בני קהילותיהם , כמו גם את האווירה בבית ואת הלשונות השגורות בפי ההורים — ערבית , בחלק מן המקרים ו וכל זאת בשליטה ממשית של הקהילה השכונתית או העירונית . האפשרות השנייה — שמערכת החינוך המדינתית תשנס מתניה , תקבץ את מיטב מוריה ומורותיה , תגייס את המשאבים האחרים העומדים לרשותה , תגדיר מטרות חדשות וגבוהות עבור ילדי העולים ותעניק להם לימודים ברמה הגבוהה ביותר , כך שיוכלו להתגבר על מחסומי השפה והתרבות , ויגיעו להישגים דומים לאלה של אחיהם מצפון תל אביב ומרחביה הירושלמית . בפועל לא נבחרה אף אחת משתי האפשרויות הללו ; במקומן אומצה שלישית , שהתיישבה טוב יותר עם תמונת החברה הבלתי שוויונית , ה"הרצליאנית ; " המזרחים ימשיכו ללמוד לפי התכנית הרשמית — אך בדרגה נמוכה יותר , ובמסלול נפרד . " תמונת החברה" החדשה , יש לומר , מילאה תפקיד חשוב בקביעת המגמה החדשה , שכן היא סייעה לקברניטי החינוך לזהות באופן ברור

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר