פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:91

המוקמת על ידי יזם אחד גדול—המדינה — בתוספת בעלי הון פרטיים המקורבים למנגנון המדינתי , מניחה מידה גדולה של אי שוויון בין הפרטים השונים . הכספים שהופנו לתיעוש הוענקו ליזמים בודדים ! העולים החדשים , לעומת זאת , נועדו לקבל משכורת בלבד —וגם זו לא מן הגבוהות . במלים אחרות : תמונתה של חברה תעשייתית מחייבת הפרדה ברורה ביותר —מי לניהול ומי לעבודה בקו הייצור . במקביל להתהוות מדיניות הפיתוח החדשה , החלה להתגבש גם גישה חדשה במדיניות החינוך של המנגנון המדינתי . הגישה החדשה כוונה ישירות לצעירות ולצעירים המזרחים , כאשר מגמתה העיקרית היא פיתוח מסגרות חינוכיות מיוחדות להם . מאז שנות החמישים הראשונות נשמעו במערכת החינוך קולות שביקרו בחריפות את קיומה של תכנית לימודים אחידה לכל —לעולים החדשים ולוותיקים . רבים מאלה שביקשו להסביר את כשלונם של ילדי העולים מארצות המזרח בבתי הספר , ייחסו אותו , כפי שראינו בפרק הקודם , לעובדה שהם חייבים בלימוד אותו חומר שלומדים בני צפון תל אביב ורחביה הירושלמית . בדיון הציבורי השתתפו לא רק אנשי חינוך אלא גם חברי קבוצה שהחלה הופכת לגורם חשוב בקביעת המדיניות החינוכית בארץ : חוקרים אוניברסיטאיים , בעיקר מתחומי החינוך ומדעי החברה , שעמדו בקשר הדוק עם קובעי המדיניות במנגנון המדינתי , הגישו להם את מסקנות מחקריהם וקיבלו מהם תקציבים לביצוע מחקרי מעקב או ניסויים חינוכיים . המדענים התחלקו לשניים : היו שתמכו במדיניות הנקוטה , דהיינו , בהעמדת תכנית החינוך היישובית כמודל כללי מחייב , בטענה שעל העולים לקבל את ערכי החברה המערבית ולהיות למודרניים , כיון שזהו כיוון התפתחות כלל עולמי שאין להמנע ממנו . לעומתם ניצבו חוקרים שנקטו בקו שהיה , לכאורה , ליבראלי יותר , ואשר קרא לפיתוח גישה חינוכית שתהיה ייחודית למזרחים . על הקבוצה השנייה נמנו , מצד אחד , קרל פרנקנשטיין , שביסס את טיעוניו בנימוקים פסיכואנליטיים , ומצד שני משה סמילנסקי , שהסתמך על מדיניות החינוך המפצה שהחלה מתגבשת באותה עת בארצות הברית . אל שניהם נשוב בפרק הבא ( על הדיון ר' דרור , . ( 1963 מן הראוי להזכיר כאן כי בקרב המשתתפים בדיון האקדמי היו כמה שהציעו בתי ספר נפרדים , או כיתות מיוחדות המותאמות ל"כישוריהם הקוגניטיביים" של מזרחים , עוד בתקופת היישוב ( פלד , . ( 120 : 1982 הדחף לשינוי במדיניות החינוך נבע מחששות כבדים של המימסד הפוליטי . הדיון התחולל על רקע העדויות המצטברות על כשלונה של מערכת החינוך בקליטתם של ילדים מזרחים לשורותיה ( סמילנסקי , . ( 1957

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר