פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:85

דבר שני , נשים היו שותפות חלקיות בלבד בתהליך התגבשותה של האליטה החדשה . אלה שלמדו בתיכון העיוני נמצאו ברובן במגמה ההומאנית , בעוד שהמגמה הריאלית , שהיתה —והינה — היוקרתית יותר , הורכבה ברובה מבנים ( בנטואיץ , . ( 190-189 : 1960 המסלול ההומאניסטי הכשיר את הבנות , מבחינת תכניו , למסלולים מוגדרים ביותר , "נשיים , " של לימודים גבוהים ; לרוב —להוראה . אלא ששיעור הנשים שהגיעו ללימודים גבוהים היה נמוך , בכל שנות החמישים , ואף בשנות הששים , מזה של הגברים ; וזאת למרות שבתיכון היו שיעורי שני המינים דומים . באוניברסיטה העברית , שיעור הנשים בקרב ציבור הסטודנטים נע , בשנות החמישים , בין % ו 3 ל 35 % ( למ"ס , שנתון תש"ך : לוח . ( 22 קרוב לשני שליש מן הסטודנטיות למדו מדעי הרוח או מדעי החברה 5 רק 20 % מהן למדו מדעי הטבע > שם : לוח . ( 23 באמצע העשור השני , ב , 1965 היה שיעור הלומדות על כל 10 , 000 בני 29-20 באוכלוסיה היהודית חצי משיעור הלומדים 282 — לעומת 542 ( למ"ס , שנתון -. 1976 לוח כ"ב . ( 31 / ייצוגן של נשים התחיל להשתוות לזה של גברים רק לאחר מלחמת ששת הימים , כאשר לימודים גבוהים הפכו נורמה כללית בקרב המעמד הבינוני האשכנזי ( שם : שם ; ר' גם זילברברג , . ( 30-29 : 1987 עד כה לא הזכרנו כלל דבר אשר , בעיני רבים , אמור להיות ההסבר המרכזי להישגיהם הלימודיים הנמוכים של ילדי העולים מארצות המזרח ו העובדה שבאו ממשפחות וקהילות בעלות רקע השכלתי נמוך מזה של בני גילם האשכנזים . כיון שנקודות הזינוק היו שונות , הגיוני הוא , כך אומרים רבים , שיגיעו גם להישגים נמוכים יותר . ובכן , לא הזכרנו זאת מכיון שבניגוד לדעה הרווחת , אין זה ברור כלל וכלל שרקע השכלתי קודם הוא בעל השלכות כה מרחיקות לכת . כפי שראינו בפרק הראשון , ההשכלה המודרנית המערבית היא עניין חדש למדי , בכללותו , ולא תופעה בת דורות רבים . ההפרש בין נקודת זמן ההתוודעות לחינוך מודרני בין יהודים במזרח אירופה ובין יהודים במזרח התיכון היה קטן . בשנות הארבעים המאוחרות אפשר היה עוד למצוא יהודים רבים , גם במזרח אירופה וגם בארצות ערב , שהיו הראשונים בתולדות משפחותיהם אשר רכשו חינוך מודרני מלא , כולל תיכון ואוניברסיטה . ואילו משקלן של השכבות אשר לא נהנו מחינוך שכזה היה גבוה בקהילות של שני האיזורים , כאחד . יתרה מזאת — אנשים מקהילות המזרח אשר היגרו לארצות המערב , במקום לישראל , הגיעו בתוך דור או שניים להישגים גבוהים ביותר , שלא כמו בני קהילותיהם בארץ . הדוגמא הבולטת ביותר היא זו של יוצאי מרוקו

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר