פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:84

והגיע ל . 11 , 000 ערב מלחמת ששת הימים הוכפל אף מספר זה , ליותר מ 25 , 000 ( קליינברגר . . ( 247 : 1969 הגידול היו כה מהיר , עד שבמחצית השנייה של שנות החמישים הוקמו שתי אוניברסיטאות נוספות : בר אילן , ב , 1955 ואוניברסיטת תל אביב , שנה לאחריה . ב 1958 החליטה הממשלה להקים גוף מיוחד שיהיה אחראי על ויסות ההשכלה הגבוהה — המועצה להשכלה גבוהה ( שם . ( 250 : הקמתה של המועצה סימנה נכונות גבוהה יותר של הממשלה ליטול אחריות ישירה על החינוך הגבוה , שהיה עד להקמת המדינה תחום הנתון ליוזמה של ארגונים וולונטאריים ותורמים פרטיים . הממשלה , שהיתה עוד קודם לכן ליזמית המרכוית בתחום הכלכלה , ואף העבירה בכנסת באותה שנה עצמה , , 1958 חוק לעידוד השקעות הון אשר דירבן את תהליך התיעוש המהיר , היתה עתה גם ליזמית המרכזית בתחום ההשכלה הגבוהה . הקמת המועצה להשכלה גבוהה נועדה לתת בידיה כלי לוויסות הכשרת האליטה של החברה הביורוקראטית התעשייתית החדשה . הממשלה אף גילתה נכונות גוברת לממן את הכשרת האליטה החדשה : ב 1949 הסתכמה תרומתה להשכלה הגבוהה במענק קטן שניתן לאוניברסיטה העברית , ואשר כיסה לא יותר מ 10 % מן ההתקציב השוטף של המוסד . בשנת הלימודים 1957 / 8 מימנה כבר הממשלה 35 . 5 % > מכלל ההוצאות של מוסדות ההשכלה הגבוהה . עשר שנים מאוחר יותר , ערב מלחמת ששת הימים , עלה שיעור זה לכדי 62 % ( קליינברגר , . ( 254-253 : 1969 הצוערים האקדמיים של האליטה הניהולית החדשה היו , כפי שכבר אמרנו , ברובם הגדול חניכי מערכת החינוך ה"טובה . " ב 1959 למדו באוניברסיטאות בארץ 77 סטודנטים ערבים בלבד ( ג'יריס , . ( 209 : 1976 מספר התלמידים ילידי ארצות המזרח באוניברסיטה העברית בשנת 1957 הגיע ל 5 . 7 % ) 176 מכלל התלמידים ; לא כולל ילידי הארץ ממוצא מזרחי . מחושב מתוך סמילנסקי , , 1957 לוח . ( 'ז בקרב 436 תלמידי השנה הראשונה בטכניון נמנו באותה שנה רק 14 ילידי ארצות המזרח . ( 3 . 2 % ) יחד עם זאת , יש לזכור כי "העילית המשרתת" החדשה הקיפה רק חלק מבני ובנות הוותיקים . ראשית , מגזרים רחבים למדי של היישוב הוותיק אימצו רק בהדרגה את החינוך התיכון המוביל לתעודת בגרות . הזכרנו כבר את המגזר הקיבוצי , ועליו יש להוסיף גם את המושבים . לצידם היה גם החינוך החרדי : בישיבות למדו בשנת 1958 כ 15 % מכלל התלמידים הזכרים שהיו רשומים באותה שנה במוסדות חינוך ו רובם — כ — 75 % למדו לימודי קודש בלבד , ורק מיעוטם למדו בישיבות תיכוניות הכוללות לימודי חול ( בנטואיץ , . ( 223-222 : 1960

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר