פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:79

פערים שאת צידם השלילי ראינו כבר בדיון על מערכת החינוך המזרחית ומערכת החינוך הערבית . בתי הספר ה"טובים" הצטיינו בשיעור נשירה נמוך ובמיצוי מירבי של תכנית הלימודים . הם גם אלה אשר הביאו את מרבית תלמידיהם לרמת הישגים לימודיים נורמאליים . כאשר הונהג בשנת 1957 מבחן הסקר , מבחן שמטרתו היתה לברור את בוגרי בית הספר היסודי הראויים לתמיכת המדינה בלימודים בתיכון , עמדו בו בציון עובר ( מספיק בקושי ומעלה ) 81 % מן הילדים והילדות יוצאי אירופה ואמריקה ; רובם עברו את המבחן בציון טוב ומעלה ( סמילנסקי , . ( 147 : 1957 השיעור המקביל אצל ילידי ארצות אסיה ואפריקה היה , כפי שכבר הוזכר לעיל , , 46 % רובם בציון מספיק בקושי ומספיק ( שם : שם . ( במשך יותר מעשור באו כמעט כל תלמידי בתי הספר התיכוניים , ובעיקר אלה העיוניים , מבין בוגריהם של בתי הספר ה"טובים . " הלימוד בבית ספר תיכון עיוני היה כרוך בתשלום שכר לימוד , דבר שהקטין עוד יותר את סיכוייהם של בני ובנות העולים החדשים להכנס בשעריו . רק בשנת , 1957 כאמור , הונהג לראשונה שכר לימוד מדורג , לאלה שהצליחו במבחן ה"סקר . " בסקירה שפירסם סמילנסקי באותה שנה נמצא כי 82 . 3 % מכלל תלמידי בתי הספר התיכוניים —עיוניים , מקצועיים וחקלאיים —היו אשכנזים ( שם . ( 140 : בקרב תלמידי כיתה י"ב של בתי הספר העיוניים הגיע שיעורם ל 92 . 2 % ( שם : שם . ( לאור נתונים אלה אין זה מפתיע שאשכנזים היוו גם רוב בקרב אלה שהגיעו ללימודים גבוהים . בסקירה הנ"ל מצא סמילנסקי כי כ 3 , 160 מתוך 3 , 334 תלמידי האוניברסיטה העברית בשנת 1957 היו ילידי ישראל , אירופה ואמריקה ( שם . ( 143 : כן מצא כי 422 מתוך 436 תלמידי השנה הראשונה בטכניון באותה עת היו ילידי ישראל , אירופה ואמריקה ( שם . ( 144 : בני ובנות הוותיקים שהגיעו לתיכון היו בדרכם לאליטה . עליזה לבנברג , המחנכת הוותיקה שבילתה שלוש שנים בקרית שמונה , מספרת על פגישה עם טוני האלה , מנהלת "תיכון חדש" התל אביב , תיכון שבוגריו "מנהלים כיום את חיי המדינה בשטחים שונים . אפשר למצוא את בוגרי 'תיכון חדש' בכל מקום בארץ : בקיבוצים , במשרדי הממשלה , בקצונה הגבוהה , ובדרך כלל — בעמדות מפתח" ( לבנברג , . ( 42 : 1964 השתיים נועדו כדי לדון במפגש בין תלמידי התיכון של קרית שמונה ותלמידי "תיכון חדש . " הפגישה נערכה בחדר ההנהלה של "תיכון חדש , " חדר "רחב ידיים וריהוטו פונקציונאלי ואמנותי כאחד . על הקירות , בכל אשר תפנה , תמונות וספרים . נזכרתי לפתע בימיו הראשונים של בית הספר , בבניין הקטן והרעוע ברחוב הירקון . היום שוכן 'תיכון חדש' בבניין חדיש המותאם לצרכי הלימוד

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר