פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:73

בדרך כלל , גם אם היה הדבר כרוך בפתרונות מאולתרים כגון זה שנמצא עבור העדה המוסלמית בעכו , שם הורה מנהל האגף לחינוך הערבי , בעקבות לחצים של מנהיגי דת מקומיים "להושיב את הבנות בכתות הגבוהות על ספסלים לחוד ואם אפשר בטורים נפרדים" ( זכרון דברים מפגישה עם העדה המוסלמית בעכו , ג 1733 / תיק . ( 145 רק בהדרגה הפך החינוך המעורב לנורמה בכל יישובי הערבים . אם נסכם , נמצא כי רבות מן הבנות הערביות לא נהנו , במשך שנים , מן החוק הישראלי שהכריז על החינוך היסודי כחובה . מרעי ודהאר מציינים כי עם קבלת החוק בכנסת חלה עלייה תלולה בשיעור הלמידה של בנות , אלא שהיתה זו עלייה זמנית בלבד , ומיד לאחר מכן חלה נסיגה : "כנראה שמיד עם חקיקתו של חוק חינוך חובה החליטו הורים רבים להישמע לחוק ולדרישותיו ... אולם במהרה התגלה להורים אלה שאי ציות לחוק אינו מביא בהכרח לענישה . אותן סיבות שמנעו את חינוכן של הבנות קודם לכן עלו מחדש והשפיעו באותו כיוון , ולכן עדים אנו לנסיגה בתקופה " 1955-195 1 ( מרעי ודהאר , . ( 37 : 1976 על כך יש להוסיף כי בין אלה שזכו להכנס בשערי בית הספר היסודי , מספר הנושרות במהלך הלימודים היה גבוה ביותר ; ומעטות בלבד המשיכו בלימודים תיכוניים . לאוניברסיטה הגיעו עד לשנות השבעים נשים ספורות —ודבר זה נכון לא רק לגבי המוסלמיות והדרוזיות , אלא גם לגבי הנוצריות . הבעיות והמגבלות שמנינו לעיל השתקפו עד מהרה ברמת הישגים ממוצעת נמוכה של התלמידים והתלמידות הערבים . למעשה , בכל הנוגע לעשור הראשון , יש להתמקד בעצם ההשתתפות במסגרות החינוך , שכן , לאור שיעור ההשתתפות הנמוך , אין טעם רב לדבר על רמת הישגים . בשנת 1949 נמצאו במגזר הערבי בישראל רק 56 מוסדות חינוך ובכלל זה 45 בתי ספר יסודיים , בית ספר תיכון אחד ועשרה גני ילדים , שבהם למדו 11 , 129 תלמידים . 3 , 712 תלמידים נוספים למדו בבתי הספר הפרטיים של העדות הנוצריות ( צרצור , . ( 487 = 1985 יש לציין במסגרת זו כי השלטונות הישראליים אישרו את המשך קיומם של מוסדות החינוך של הארגונים הנוצריים , אך מנעו את פעולתם של בתי הספר המוסלמיים הפרטיים שהתקיימו בתקופת המנדט ( מרעי , . ( 64 : 1985 בסוף שנת 1950 עלה מספר בתי הספר הממשלתיים ל , 84 ומספר התלמידים והתלמידות בהם הגיע ל 24 , 800 ( מערכת מגמות , . ( 139 : 1951 על אלה נוספו עוד כ 3 , 500 תלמידים בבתי הספר הפרטיים . סגל ההוראה בכל בתי הספר הערביים , ממשלתיים ופרטיים כאחד , מנה 777 מורות ומורים ( שם : . ( 141 במהלך כל שנות ה 50 התאפיינו בתי הספר היסודיים הערביים בשיעורי

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר