פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:70

עד לשנות הששים לא היו בבתי הספר הערבים ספרי לימוד באיכות ובכמות מתאימות . ספרי לימוד רבים מתקופת המנדט הוחרמו , בטענה שהם כוללים ביטויים אנטי ציוניים , במרבית נושאי הלימוד לא סופקו ספרים חילופיים ( מרעי , . ( 19 : 1978 מורים נאלצו להשתמש בספרים ישנים , או להעתיק את השיעור מאחד הספרים המעטים הקיימים ( ג'יריס , . ( 206 : 1976 לדברי סעד צרצור , "בשנות ה 50 למדו הילדים הערביים בלי ספרים . המורה הערבי הסביר לתלמידיו בחלק הראשון של השיעור את חומר הלימודים ובחלק השני הכתיב להם את החומר הנלמד . משרד החינוך עודד מורים ערביים לחבר ספרי לימוד או לתרגמם מעברית . כשהגיעו ספרי הלימוד לידי התלמידים , הם היו באיכות ירודה" ( צרצור , . ( 488 : 1985 ספר לימוד חדש ראשון פורסם ב . 1953 ב 1962 היו בקיים 15 ספרי לימוד חדשים , ו 25 נוספים יצאו לאור במהלך השנתיים הבאות . רק בשנת 1966 עמדו לרשות בתי הספר היסודיים הערבים ספרי לימוד בכמות הנדרשת ( ג'יריס , 1976 . . ( 207-206 באשר לתכנית הלימודים — זו המנדאטורית בוטלה , בלא שתסופק תכנית לימודים חדשה במקומה . תכנית הלימודים הרשמית —למעשה , תכנית הלימודים של מערכת החינוך הציונית אירופית משנת —1923לא יושמה במלואה אלא כעבור שנים . למעשה , רק בשנות השבעים התפנו רשויות החינוך לדון ברצינות בתוכן הלימודים בבתי הספר הערביים . מוקד נוסף של מחסור היו המבנים וחדרי הכיתות , נושא שבו כבר נגענו לעיל , כאשר דנו בשאלת המימון של החינוך . בכפרים רבים התנהלו הלימודים במשך שנים במבנים פזורים על פני הכפר . המדינה לא עשתה מאמץ רציני לסייע ליישובים הערבים בעניין זה . נוכל ללמוד על כך מפנייה של משה שרת , שר החוץ דאז , אל שר החינוך , זלמן שז"ר , בבקשה שידאג לתקציב כלשהו להקמת בנייני בתי ספר חדשים או להרחבת הקיימים : " נראה כי הועדות שישבו על מדוכת החלוקה של תקציב הפיתוח במשרד החינוך שכחו על קיומם של בתי ספר ערבים בישראל וחילקו את הסכומים שהועמדו לרשותם עד תום בין הישובים היהודים , מבלי להותיר שריד ופליט בשביל הכפרים הערבים . את חטאי אני מזכיר : בימים שנדונה ונתאשרה חלוקתו של תקציב זה היתה משרת מ"מ שר החינוך נתונה על שכמי ואף אני לא נתעוררתי להשגיח במעוות " ... > ג 1733 / תיק . ( 145 המחסור בכיתות לימוד ממשיך להוות בעייה חריפה עד היום ( מרעי , ; 24 : 1978 משרד החינוך , . ( 1985 עצם החלתו של חוק חינוך חובה ביישובים הערבים לא היתה , במשך שנים רבות , שלמה . במהלך העשור הראשון פקדו את בתי הספר ביישובים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר