פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:63

אותן הזדמנויות מועטות של מפגש שהיו אפשריות —כגון בתנועת הצופים — הוחמצו ( בנטואיץ , . ( 45 : 1960 איש חינוך ערבי שהתייחס לאחרונה לשאלת ההפרדה מצא בה מספר מעלות חשובות : "ההפרדה של מערכת החינוך הערבית הינה חיובית מבחינה זו שהיא מאפשרת לילד הערבי להתחנך באוירה מתאימה לזו השוררת בבית הוריו ולהגיע לידי הרמוניה נפשית משום מיעוט הניגודים בין שתי הרשויות המחנכות —המשפחה ובית הספר . היא גם מאפשרת לבני המיעוט הערבי לטפח את תרבותם ולשמור על השונה והמיוחד שבהם בתוך סביבה של רוב יהודי , דבר העשוי לחנך אותם לכבד את השונה ומיוחד של העם האחר" ( צרצור , . ( 493 : 1985 ואולם לצד היתרונות לערבים יש גם חסרונות : ] " ההפרדה ] עלולה להנציח את הזרות ההדדית בין יהודים לערבים בארץ ולהפריע לתהליך שילובם של האזרחים הערביים בחיי המדינה והחברה בישראל . היא גורמת לכך שבמקום שכל מוסדות החינוך בארץ ישתמשו באותם תוכניות וספרי לימוד ועזר , נתעורר צורך להכין תוכניות וחומר לימוד מיוחד בשפה הערבית לילדים הערביים . פעולה זו אינה פשוטה משום המחסור בכוח אדם ערבי מיומן ... ויש לכך השלכות על איכותם ורמתם של ספרי הלימוד המשרתים את התלמידים הערביים כיום" ( שם : שם . ( נציין כי מעת לעת הועלו הצעות לקיום מסגרות לימודיות משותפות של יהודים וערבים . כך , לדוגמא , הציעה ועדת החינוך של הכנסת , בסוף שנת , 1980 "לקיים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה תכנית נסיונית של לימוד משותף ( במשך שנתיים ) ליהודים ולערבים בשפות זרות ובלימודי הטבע" ( משרד החינוך והתרבות , . ( 14 : 1990 ואולם הצעות שכאלה מעולם לא התפתחו לכיוון של חינוך מעורב של ממש , בקנה מידה גדול . בחיי היום יום התקיימה ההפרדה מכוח הממשל הצבאי שהוטל על הערבים במהלך המלחמה ( ג'יריס , 1976 : פרק ראשון ; לוסטיק , . ( 68 : 1985 הממשל הצבאי פיקח על תנועתם של אזרחים ערבים מחוץ ליישוביהם . פיקוח זה הגביל את אפשרויות התעסוקה שלהם t אך כמובן שהוא גם מנע למעשה אפשרות של לימודים משותפים של ערבים ויהודים . כאשר בא מנגנון החינוך המדינתי החדש לתבוע שליטה בלעדית על מערכת החינוך של הערבים שנותרו בתחומי ישראל , לא נתקל , למעשה , באלטרנטיבה , שכן בין הפליטים שנטשו את הארץ נמנו מרבית המורים , המנהלים והמשכילים בכלל ( מרעי , . ( 18 : 1978 אנשי חינוך נותרו בעיקר באותו מיעוט של כפרים שנשארו על מקומם בשלמותם , ובעיר נצרת , שקלטה פליטים של כפרים שנכבשו ( הארץ , . ( 3 . 8 . 48 המרכיבים העיקריים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר