פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:52

למצוא ברשימה את בתי הספר לילדי עולים חדשים של "הזרם הכללי" ביפו ( נוזהא . ( בירושלים ( הבקעה העליונה ) ובשכון המזרח ליד ראשון לציון , וכן את בתי הספר לילדי עולים חדשים של "זרם העובדים , " ביפו ( ג'בליה ומנשיה , ( בחיפה ( רח' סטנטון ) ובירושלים ( בקעה ; שכ' רמב"ם ; ע"י מנורה ; מלחה ) ( משרד החינוך והתרבות , . ( 16 : 1949 ההתיישבות העובדת גם היא לא גילתה נכונות רבה לקבל ילדי עולים לבתי הספר שלה . הקיבוצים , לדוגמא , שהיו מוכנים לקלוט חלק מן העולים בתור עובדים שכירים —וזאת בעקבות לחץ כבד מן הממשלה , ולמרות שהדבר נגד את האידיאולוגיה שלהם —סרבו בכל תוקף לקלוט את ילדי הפועלים לבית ספרם : "בעניין זה אין ל'קיבוצניק' שלי ספקות , " מספרת עליזה לבנברג , שעשתה מספר שנים בקרית שמונה : "פה , בניגוד לבעיית העבודה השכירה , עומד הוא על בסיס אידיאולוגי מוצק . 'זה פשוט לא בא בחשבון להקים בתי ספר משותפים , ' הוא אומר . 'עלינו לחנך את ילדינו ללכת בעקבותנו ולהמשיך בדרכנו ... עלינו להכשירם לחיי צדק , שוויון והגשמה חלוצית" ( לבנברג , . ( 1 / . ? 1964 במושבים החדשים שהוקמו באותן שנים נבעה ההפרדה מעצם יישובם של יוצאי ארץ אחת , או אף קהילה אחת , בכל מושב . בשנות החמישים הוקמו 282 מושבים , 164 מתוכם על ידי מזרחים ( שפירא , ע . ( vii : 1972 ,. לסיכום —לפי הערכה של מי שהיה הסטטיסטיקן הממשלתי , רוברטו בקי , מתוך 80 , 000 העולים החדשים שנמנו על תלמידי בתי הספר היסודיים בשנת הלימודים 60 , 000 , 1951 / 52 למדו בבתי ספר שכל תלמידיהם היו עולים חדשים , ו 9 , 000 נוספים למדו בכיתות נפרדות במסגרת בתי ספר כלליים קיימים ( איזאק , מצוטט אצל באשי , . ( 316 : 1985 אם נצרף את שני הסכומים , נמצא כי 86 % מכלל התלמידים החדשים למדו בנפרד מן התלמידים הוותיקים . סביר להניח כי רובם היו מזרחים . סגל ההוראה במחנות , במעברות וביישובים של העולים החדשים הורכב ברובו ממורות ומורים לעת מצוא . המורים הוותיקים סרבו ללמד בהם . סיפר איש חינוך בתנועת המושבים : "בימי בראשית להקמת מוסדות החינוך במושבי העולים נתבעו מורים ותיקים , בעלי נסיון בהוראה , להקדיש שנה שנתיים להקמת מוסדות החינוך בכפרים החדשים והדרכת מורים עולים ביישובים . תביעה זו לא נענתה" ( שפירא , . ( 12 : 1960 כך גם במעברות : " מורים ותיקים כמעט ולא פנו ללמד ... ורוב סגל ההוראה הורכב ממורים חדשים , מעולים חדשים אשר עברו הסבה מהירה , ואשר שליטתם בעברית היתה חלשה , ממורים חסרי כל הכשרה ומחיילות צה"ל" ( ברנשטיין , . ( 10 : 1980

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר