פרק ראשון שלוש מערכות־חינוך שהיו

עמוד:30

בראש הפירמידה של מערכת חינוך זו עמד הסמינר למורים שהקימה ה"אליאנס" בעיר קזבלנקה . הקמתו של הסמינר סימנה מעבר מניהול ושליטה חיצוניים , לאיוש של מרבית עמדות הניהול על ידי בני הקהילה עצמם . הסמינר היווה גם ביטוי להתפתחותו של כוח הוראה שהיה מסוגל לשאת על כתפיו מערכת חינוך קהילתית חדשה ועצמאית . כוח זה התפרק . למעשה , עם העלייה הגדולה לישראל . כדברי אברמוביץ : ( 24 : 1973 ) "במהלך השנים התהווה צוות מחנכים שיכול היה לשמש מקור יקר של אנשי הוראה בישראל ובתפוצות . למרבה הצער עזבו רוב המורים הללו את עבודתם בצורה לא מסודרת , עם תחילת העלייה המזורזת . לא נעשה שום מאמץ רציני להחזיק בכוח אדם זה , שערכו לחינוך היהודי רב . כיום ניתן למצוא את בוגרי הסמינר של ה"אליאנס" בקנדה , כשהם מלמדים צרפתית , בארצות הברית , בדרום אמריקה , בצרפת ובישראל . הם פזורים ברחבי העולם , כשכל אחד מהם עוסק בעבודה שנזדמנה לו pxn מגוריו החדשה . " ... בעיראק הוקם בית ספר יהודי מודרני ראשון על ידי ה"אליאנס" בבגדאד , ב 1864 ( מאיר , . ( 430 : 1981 עד מלחמת העולם הראשונה הקימה ה"אליאנס" מספר בתי ספר נוספים , לא רק בעיר הבירה אלא גם בכמה מערי השדה הגדולות . תחילה לווה תהליך זה בגידול מקביל במספר הכותאבים המסורתיים ; אך עם החלטתה של ממשלת עיראק ב 1894 להתנות את פתיחתם של אלה ברשיון ממשלתי , הלך משקלם היחסי ופחת ( שם : שם . ( משנת 1902 ואילך יזמה הקהילה היהודית —ולא רק ה"אליאנס" —הקמת בתי ספר בנוסח אירופי ; עם הזמן הלך משקלם היחסי של בתי הספר של ה"אליאנס" ופחת , "ורוב התלמידים היהודים למדו בבתי ספר שנוסדו ונוהלו על ידי הקהילות המקומיות" ( כהן , . ( 114 : 1973 בשנת 1914 למדו בכל בתי הספר היהודיים בעיראק , למעט כותאבים ומוסדות חינוך מקצועי , 6 , 154 תלמידים , מתוכם 1 , 036 תלמידות ; 17 % ) מאיר , . ( 432 : 198 1 שיעורן של הבנות עלה עם השנים : דו"ח של הוועדה לבתי הספר של הקהילה היהודית בבגדאד משנת 1950 מעלה כי שיעור הבנות בבתי הספר היסודיים עמד על ; 43 % בחטיבת הביניים —על , 27 % > ובתיכון —על 17 % ( מאיר , . ( 91 : 1989 לאחר מלחמת העולם הראשונה חל כרסום במעמדה של ה"אליאנס , " הן בגלל מגמת הערביזציה הגוברת בבתי הספר היהודיים — חלק מתהליך התעצמות התודעה הלאומית הערבית בכל רחבי המזרח התיכון — והן בגלל הפיקוח הגדל של משרד החינוך העיראקי . לקראת אמצע שנות הארבעים היו כבר כל בתי הספר של ה"אליאנס" באחריותם הרשמית של מוסדות הקהילה המקומיים ( שם . ( 435 :

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר