פרק ראשון שלוש מערכות־חינוך שהיו

עמוד:26

ערביות עצמאיות בארצות השכנות באותן שנים ( טיבאווי , . ( 179-178 : 1956 הערבים הגיבו על כך במחאות בלתי פוסקות . הבריטים לא הנהיגו חינוך חובה , ומערכת החינוך שלהם מעולם לא היתה אוניברסאלית . לא רק שלא היו מספיק בתי ספר לכל , אלא שגם לא היו מקומות לכל התלמידים אשר ביקשו ללמוד : בכל אחת מן השנים 1945 / 6-1942 / 3 נדחו % ר 3 מכלל המבקשים להתקבל לבתי הספר הערביים הממשלתיים ( קליינברגר , ; 30 : 1969 טיבאווי , . ( 165-162 : 1956 במקביל לרשת החינוך הממשלתית התפתחה בתקופת המנדט גם רשת חינוך ערבית מוסלמית פרטית , ביוזמתו ובהנהלתו של הוועד המוסלמי העליון , ולצידה המשיכה להתקיים ולהתפתח רשת בתי ספר של המסדרים הנוצריים . ואולם , הגם ששתי הרשתות הללו התרחבו מאוד בתקופת המנדט , קצב ההתפתחות של הרשת הממשלתית היה מהיר יותר : בשנת 1925 היו בבתי הספר הממשלתיים כ 19 , 000 תלמידים , ובבתי הספר הפרטיים — מוסלמיים ונוצריים — מספר זהה ; ב 1945 היו ברשת הממשלתית 81 , 000 תלמידים , ואילו ברשתות הפרטיות רק כמחצית 44 , 000— > שם . ( 66 : עם התקרב תקופת המנדט לסיומה שרר הבדל ניכר בין מערכת החינוך הערבית ובין זו היהודית . לפי נתונים של טיבאווי , בשנת , 1944 מתוך כלל גילאי בית ספר הערבים , , 300 , 000 למדו בפועל רק , 97 , 400 דהיינו — 32 . 5 % ( שם : ;( 171 אצל היהודים , לעומת זאת , עמד שיעור הביקור בבתי הספר , כפי שראינו לעיל , על . 90 % היו גם הבדלים ניכרים בתוך מערכת החינוך הערבית : על פי חישובים של מחלקת הסטטיסטיקה של ממשלת המנדט , שיעור הביקור בבית הספר בקרב המוסלמים היה נמוך ביותר , ועמד על , 15 % ואולם השיעור המקביל בקרב הנוצרים עמד על — 90 % זהה לשיעור הביקור אצל היהודים ( ממשלת פלסטינה , . ( 186 : 1946 אצל המוסלמים היה הבדל ניכר בין כפריים לעירוניים , ובתוך כל קטיגוריה — בין בנים לבנות : בעוד שבקרב גילאי בית הספר העירוניים למדו 85 % מן הבנים ו 609 ' 0 מן הבנות , הרי שבקרב בני גילם הכפריים ( בכפרים חיו אז כ 65 % > מכלל הערבים ) למדו 60 % מן הבנים ורק 7 % מן הבנות ( שם לשם . ( רק 46 מכלל 400 בתי הספר הממשלתיים בכפרים היו בתי ספר לבנות ( טיבאווי , . ( 228 : 1956 אחת הסיבות למיעוט בתי הספר לבנות היה המחסור במורות : ב 1943 / 44 כלל ציבור המורים בבתי הספר הממשלתיים הערביים — שמנינו הגיע ל 900 —רק 66 מורות ( ממשלת פלסטינה , 1946 ל . ( 189 בקרב המיעוט הערבי נוצרי היה היקף החינוך , לבנים ולבנות כאחד , רחב יותר ( טיבאווי , . ( 228 : 1956 רק מעטים — כ — 10 % המשיכו בלימודיהם מעבר לשלב היסוד , שנמשך

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר