מבוא

עמוד:12

מדי—כי דרישות הקבלה של האוניברסיטאות גבוהות מדי עבורו : בבחינות הכניסה לאוניברסיטאות , למעלה מרבע מן המועמדים והמועמדות המזרחים נכשלים —בהשוואה ל 17 % מקרב מקביליהם האשכנזים ( למ"ס , שנתון 1986 : לוח כ"ב . ( 34 / בסופו של דבר מגיעים ללימודים אוניברסיטאים רק כ 3 % מגילאי 29-20 המזרחים — בהשוואה לכ 15 ' % > מבני גילם האשכנזים ( למ"ס , שנתון 1988 : לוח כ"ב . ( 14 / שיעור המזרחים יורד ככל שעולה דרג הלימודים באוניברסיטה : בלימודי התואר הראשון שיעורם ב 1985 היה % ר . ר , 2 בלימודי התואר השני ; 16 . 7 % > — ובלימודי התואר השלישי —רק 12 . 4 % ( למ"ס , שנתון 1986 : לוח כ"ב . ( 31 / בקרב הבוגרים היוו מזרחים ב 1984 רק ; 14 . 69 & שיעורם בקרב מקבלי תואר שלישי היה פחות נז \ 0 % - ( למ"ס , שנתון 1986 : לוח כ"ב . ( 42 / בית הספר המזרחי הטיפוסי בישראל , אם כן , הוא עולם בפני עצמו , למרות שמבחינה רשמית הוא חלק מאותה מערכת בה מצוי בית הספר של המעמד הבינוני האשכנזי . ההבדל ניכר כבר בסוף בית הספר היסודי : " ההבדלים בין שתי קבוצות המוצא ברמת הביצוע הממוצעת מגיעים לכדי פער של שנתיים בכיתות ו- 'ד "' ( מינקוביץ , דיוויס , באשי , . ( 341 : 1985 בית הספר התיכון הטיפוסי בשכונות ובעיירות הפיתוח הוא בית ספר מקצועי — " אורט , " "עמל , " "נעמ"ת , " "ויצ"ו . " והאוניברסיטה היא בבחינת הארץ שמעבר לנהר , ארץ של אשכנזים ו"מתאשכנזים . " בתי הספר הערביים הם מערכת נפרדת במוצהר . תלמידים ותלמידות ערבים לומדים במוסדות נפרדים עד לסוף התיכון . הם נפגשים עם יהודים לראשונה רק במסגרת האוניברסיטה . מעולם לא נעשה נסיון לשלב את המערכת הערבית עם זו היהודית . כך היו הדברים בתקופת המנדט הבריטי , וכך גם נותרו לאחר שהערבים הפכו להיות מיעוט במדינה היהודית . מרבית בתי הספר הערביים מצויירים בכלים פחותים מאלה של היהודיים : מסגרות לימוד פחות מגוונות , שיעור נמוך יותר של מורות ומורים מוסמכים , מספר קטן יותר של מבנים וחדרי כיתות . תכנית הלימודים אינה מקיפה ומעודכנת כמו זו הנהוגה בבתי הספר היהודיים ; בלשונו של דו"ח ממשלתי , "החינוך הערבי אינו שותף תמיד ובאותה עת לשינויים ולחידושים המונהגים בחינוך היהודי בעניינים של תוכניות לימודים , ספרי לימוד ושיטות הוראה" ( משרד החינוך , . ( 25 : 1985 למרות חוק חינוך חובה , עדיין סובלת מערכת החינוך הערבית מבעיית נשירה : בשנת תשמ"ב , לדוגמא , נשרו לפחות 20 אחוז מהתלמידים והתלמידות עד סוף כיתה ח' ( שם . ( 11 : הבעייה מחריפה בתיכון : ב , 1987 רק 579 מתוך כל 1 , 000 בני 14 עד 17 ערבים ביקרו בבית ספר על

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר