מבוא

עמוד:13

דבריו . מטבע הדברים , תעמוד ברקע משנת הראי"ה , ותשמש כלי להשוואה ולהבלטת נקודות הייחוד שבכל אחת מהמשניות . במסגרת החיבור ינותחו מעט פסקות ממשנתו של הרי"ד בקריאה צמודה . קריאה כזו במשנת הרי"ד היא בעייתית מאוד , שכן טיב המקורות משתנה מעניין לעניין . רק חלק ממה שפורסם כמשנת הרי"ד מצוי לפני הלומד כפי שיצא מתחת ידו . רוב המאמרים הינם תרגומים , שכתובים , ולעתים אף סיכומים . עובדה זו מהווה מכשול למבקש לדייק בלשונו , או להסיק מסקנות מתחביר המשפט או מהדקדוק הפנימי שלו . למרות זאת , אנו מתייחסים לדברים כאילו הם מבטאים את משנתו של הרי"ד , אך זאת רק בתנאי שהם מופיעים יותר מפעם אחת , וניתן למצוא להם מקבילות במקורות נוספים במשנתו . אני מודה להנהלת מכללת הרצוג על הזכות שניתנה לי ללמד שיעור זה במסגרתה , ולהפוך אותו מתורה שבעל פה לתורה שבכתב . מעבר לכך , קשה לי להודות במסגרת זו לכל מי שלמדתי ממנו , בין אם באופן ישיר ובין דרך משנתו הכתובה . חובה נעימה ומלאת רגשי הוקרה היא ההודיה לתלמידים שהעשירוני רבות בהקשבתם הערנית והביקורתית . אדר א' תש"ס

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר