מבוא

עמוד:12

ההנהגה הרוחנית , תרמו אף הם לתהליך זה . אף על פי כן ניתן לקבוע כי כמעט ואין עיסוק במשנתו של הרי"ד כחלק מלימוד התורה לשמה . מגמתי בחיבור זה היא לתרום מעט להעמדת משנת הרי"ד במקום הראוי לה . במוקד השיעורים עומדת השאלה האם אכן משנתו של הרי"ד מתאפיינת בדיאלקטיקה כה חריפה , או שמא מדובר בתדמית שגויה , הנובעת מקריאה שאיננה חודרת לכל היקף משנתו . לעתים דומה , כי החידוש בדברים שכתב הרי"ד על האמונה הדיאלקטית ועל חוויותיה , בעיקר בתחילת 'איש האמונה הבודד / מאפיל על ההתייחסות למשנתו הכוללת . אין כוונתי 'לעגל פינות' ולטעון כי ההרמוניה היא החוויה השלטת במשנתו של הרי"ד . דבר זה אינו נכון , והטוען כך מבקש למצוא במשנת הרי"ד את ציפיותיו ואת תפיסותיו שלו עצמו . הטענה שתיבחן היא : האם הייסורים הכרוכים בדיאלקטיקה הם אכן החוויה המושלת בכיפה , או שמדובר בשלב ביניים , שלעתים מוביל לדבקות ולהרמוניה פנימית . בחלק הראשון של השיעורים ייבחנו הטיעונים העיקריים בחיבורים שכתב , ואילו בחלק השני נעסוק בכמה סוגיות : קדושת המקום , החינוך , התשובה והתפילה , ודרכן נבחן שאלה זו . בפרק הסיכום נבחן מחדש חלק מן ההנחות הנוגעות לאופיה של משנת הרי"ד . חיבור זה מבוסס על שיעורים שלימדתי במכללת הרצוג ליד ישיבת הר עציון , ומטרתו כפולה . כוונתי היא להפגיש את הלומד עם פרקים מרכזיים במשנתו של הרי"ד , ובנוסף לכך - להציע פרשנות נוספת לשאלת מקומה של הדיאלקטיקה במשנת הרי"ד . בחיבור זה נבחן את הדיאלקטיקה במשנת הרי"ד , את מקורה ואת סיבותיה , ובעיקר את השפעתה על סוגיות אמרניות רבות . הטיעון היסודי השזור בפרקי החיבור הוא , כי אפיון משנתו של הרי"ד כמשנה דיאלקטית לוקה בחסר , ומקורו בסנוור הנובע מהשימוש הנרחב במילה זו , הן על ידי הרי"ד עצמו והן על ידי פרשניו וחוקריו . אולם , בדרך כלל , במקום שבו מופיעה דיאלקטיקה בדברי הרי"ד , מדובר בתהליך המתחיל בקריעה נפשית ומסתיים באפשרות משמעותית של שלמות נפשית , 'רצוא בלא שוב , ' כפי שניסח הרי"ד עצמו במסה 'וביקשתם משם . ' הדיאלקטיקה במשנתו אינה איןסופית , אלא היא חלק מתהליך של יצירה ובניין , שתחילתו בקרע נפשי ורוחני , וסופו בגיל עולמים . במסגרת החיבור נבחן לא רק נושאים שונים במשנתו של הרי"ד , אלא גם יסודות מתודולוגיים שונים , הנוגעים ללימוד

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר