דו־שיח על הזהות היהודית־ישראלית

עמוד:3

הגות דו שיח על הזהות היהודית ישראלית אליעזר שביד : מי הם הישראלים ? האם כבר נוצרה זהות ישראלית מגובשת ? מה הם תכניה ומאפייניה , ובייחוד - מהו היחס שבינה לבין הזהות היהודית של קבוצת הרוב , שעל ידה ובשבילה קמה מדינת ישראל ? שאלות אלו עלו לאחרונה שוב לדיון , הפעם מתוך רצון מודגש של קבוצה גדולה באינטליגנציה החילונית הלוחמת להציג לרוב אתגר בוטה בדמותה של הגדרת זהות כוללת חלופית . ודאי , על אתגר כזה מגיב כל יחיד חושב מתוך מכלול ניסיון חייו , תרבותו והשקפת עולמו , אך אם מבקשים אנו בסים אובייקטיבי כלשהו כמצע לדיון בין בעלי תריםין , עלינו להכיר קודם כל בעובדה שזהות אישית קבוצתית היא תהליך ביוגרפי'היסטורי ולא מצב סטטי . יש לו לתהליך הזה נקודת מוצא נתונה בעברו של כל יחיד ובעברה של כל קבוצה , ואין היא ניתנת לבחירה , אך יש לו כיוון כלפי עתיד שהוא פתוח לבחירה וניתן להשגה בהדרגה . אלה הבוחרים להציג את עצמם כיום כישראלים , שישראליותם היא חלופה לזהות יהודית , הם יהודים מבחינת נתוני עברם . הם , כמובן , מודעים לכך בזיקתם לקבוצת הרוב , שעדיין לא פרשו ממנה . יתר על כן : כל קבוצות הזהות האחרות הסובבות אותם , והמגדירות אותם מנקודת הראות שלהן ביחסי גומלין של חיי יום יום , רואות אותם כיהודים . לשתי העובדות הללו יש השפעה רבה על ההווה , במשמע שאלה הבוחרים להעדיף את המרכיב הישראלי בזהותם הם עדיין יהודים , ויהדותם היא מטען מורגש של זיקות שייכות , שותפות גורל , נשיאה באחריות ישירה ועקיפה לגורל העם היהודי , זיכרונות היסטוריים , לשון , ספרות ומרכיבי אתוס . במלים אחרות : גם האתגר של הגדרת זהות כוללת חלופית מוצג עדיין בתוך מסגרתה של קבוצת הזהות היהודית . המכנה המשותף המגדיר את כל הקבוצה המתווכחת הוא יהודי או יהודי ישראלי . אולם יחד עם הנתון האובייקטיבי הזה , הניתן לאישוש מדעי , יש לקחת בחשבון עוד שתי עובדות שנתגבשו עם הקמתה של מדינת ישראל . ראשית , מדינה מהווה בפועל תשתית לזהות כוללת חלופית של קבוצה , שתהיה לא רק אחרת מן הקבוצה שהזדהתה קודם כיהודית , אלא גם שונה במרכיבי היסוד של ההגדרה העצמית שלה ( זהות לאומית טריטוריאלית פוליטית לשונית במקום זהות אתנית תרבותית מסורתית או תרבותית דתית . ( שנית , במסגרתה של מדינה יש גם קבוצות מיעוט גדולות המזדהות לפחות חלקית על בסיס המכנה המשותף הרחב ביותר של ישראליות עם קבוצת הרוב היהודית . שתי עובדות אלה שנתגבשו עם הקמת המדינה העמיקו

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר