הגות

עמוד:6

העתיקה והחדשה . כל אלה הם מקורות חיים שבלעדיהם לא תתפתח שום תרבות הומניסטית בעלת ממדי עומק וגובה . ד . אפשר לפתח פלורליזם יהודי על בסיס של סובלנות וכבוד הדדי בין תנועות וקהילות שונות בתוך העם היהודי . זוהי משימה לא קלה , בגלל מגמות קיטוב וקנאות שיש להן שורשים היסטוריים עמוקים , אבל אפשר יהיה לפתח בסיס לתרבות יהודית ייחודית ופתוחה , אם יגיעו רוב המזדהים כיהודים להבנת הסכנה המאיימת על עתיד העם היהודי . אין שום דרך אחרת להמשך קיומו כעם אחד . אסיים במסקנות המעשיות המתחייבות , לדעתי , מהבנת הסכנה המאיימת על עתיד זהותו של העם היהודי : א . יש להיאבק נגד התופעה של צמצום תפיסת הזהות היהודית כזהות דתית גרידא . יש פרדוקםליות מוזרה בעובדה שצמצום זה מהווה בסיס הסכמה בין דתיים אורתודוקסיים לחילוניים רדיקליים במדינת ישראל : אלה מעמידים את תפיסת היהדות שלהם כבלבדית , ואלה מסכימים לכך על מנת לוותר על זהותם היהודית מכול וכול . יש לחדש אפוא את המושג של זהות יהודית תרבותית השואפת להיקף כולל של יצירה לאומית בכל התחומים שעם חי מהם ומתבטא בהם . יהדותנו היא מכלול יצירתנו הלאומית , עכשיו ולאורך כל תולדותינו . ב . יש להתמודד עם היחס המנוכר של הציבור החילוני לתכנים הדתיים ולהראות את הדרך שבה מקבלים תכנים אלה משמעות חיונית גם מנקודת ראות תרבותית הומניסטית . במקביל יש להיאבק על הרחבת תודעת ההזדהות של הציבור הדתי לכיוון מושג רחב יותר של תרבות יהודית שלמה . ג . יש ליצור תשתית של יחסים ותהליכי תקשורת בין זרמים ותנועות שונות בתוך העם היהודי . יש לפתח גישות פלורליסטיות במקום אחידנות , נכונות לקיום יחד מתוך כבוד הדדי והפרייה הדדית בין צורות הביטוי השונות המצויות כיום להזדהות יהודית חיובית בעמנו , במקום המאמץ המתמיד לנצח ולהכניע כיווני הזדהות שונים משלנו , ותרבות של שיח והבנה הדדית מעשירה במקום נצחנות פולמוסית שסופה נתק . אלו הן משימות שאפשר לחתור להגשמתן במשולב דרך מערכת החינוך ודרך כל תהליכי היצירה החברתית התרבותית . יהושע פורת : באחד ממאמריו כתב חנוך בר טוב כי עצם העיסוק בשאלת הזהות הישראלית מצוי על סף הנטייה לכנענות , ומובן שאין הדבר הזה מוצא חן בעיניו . לדעתו השאלה מיותרת . שאלת הזהות ברורה . אנחנו עומדים בתוך עולמה של היהדות ואנחנו יהודים . כל העיסוק בשאלת הזהות הישראלית מיותר . נדמה לי , שלפחות לגבי חלק מהציבור הישראלי אין הדברים פשוטים והתשובה שאנחנו סתם יהודים אין בה די . הציבור הזה איננו מוכן לראות במדינת ישראל עוד קהילה יהודית אחת מני רבות , שאין הבדל מהותי המייחד אותה משאר קהילות יהודיות אם בווילאמםבורג שבברוקלין או בכל מקום אחר . אפשר כמובן להשיב ולומר שהשאלה פשוטה , לפחות מבחינה קונסטיטוציונית .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר