הגות

עמוד:4

מאוד דיכוטומיות שימיהן כימי הציונות : הדיכוטומיה בין דתיים לחילוניים מזה , הדיכוטומיה בין יהודים ישראליים ליהודי התפוצות מזה , והדיכוטומיה שבין יהודים ישראליים ללא יהודים ישראליים מזה . איו להקל ראש במשקלן ובהשלכותיהן של שתי העובדות הללו . הן מצביעות על כך שזהות כוללת חלופית לזו של קבוצת המוצא היהודית כבר קיימת כעמדה מתממשת המעצבת בפועל תת תרבות במדינת ישראל ; היא כבר איננה רק בבחינת רעיון 'כנעני' ערטילאי , המבטא שאיפה לעתיד שונה , אלא מציאות המעצבת את פני ההווה . אמנם עובדתית עדיין רוב הישראלים , שהישראליות היא לגביהם בחירה חיובית חופשית , רואים את עצמם כיהודים ישראליים הקשורים לכל העם היהודי ונבדלים מן הלא יהודים הישראליים במישור הלאומי והדתי , ואמנם עובדתית גם אלה הבוחרים בזהות ישראלית לא פרשו עדיין מקבוצת הרוב הרואה עצמה יהודית ישראלית , אבל קבוצת זהות ישראלית נבדלת מסתמנת והולכת , וקו הנתק הוא מוחשי . משום כך חייב כל יחיד חושב להתייחס אליה ולבחון את השלכותיה על תודעת זהותו . מכאן ואילך ענייננו בהצגת בחירה אישית . בחירתי שלי מסתכמת בקביעות , בהערכות ובתצפיות האלה : ראשית , על רקע עברי האישי והשתייכותי ההיסטורית אני רואה את עצמי כיהודי , כלומר כבן העם היהודי . זוהי לדידי זהות ראשונית , מקיפה ומלאה . שום זהות אחרת איננה מגבילה אותה או מפקיעה אותי ממנה ; גם זהותי כאדם וגם התייחסותי לתרבות האירופית מתבטאות בשלמות דרך זהותי היהודית , ואילו הישראליות היא לדידי הממד המשלים , המעשי , של היותי יהודי . כאשר מציעים לי להיות ישראלי 'בלבד' מציעים לי , למעשה , לוותר על מרב ומיטב מטעני התרבותי ומקורות יצירתי , ויחד אתם גם על המניע שבגללו בחרתי להיות ישראלי מתוך שכנוע עמוק , ולא רק מתוך העובדה שנולדתי בארץ זו . במלים אחרות : לישראליותי יש משמעות מזהה משום שאני יהודי . שנית , ניתוח מרכיבי הזהות הישראלית , כשהיא מובחנת לעצמה בתור מכנה משותף רחב של כל אלה שהם אזרחי מדינת ישראל , מוליך אותי אל ההערכה שהיא זהות המכילה מטען תרבותי ומטען היסטורי דל מכדי לפרנס חיים יצירתיים , עשירי תוכן ומבע , הן מזווית הראייה של היחידים המזדהים והן מזווית הראייה של הקבוצה המזדהה . פירוש הדבר לדידי הוא שיחידים שיזדהו עם קבוצתם על תשתית כה דלה , אי אפשר שיסתפקו בה . יהיה עליהם לבחור אחת מן השתיים : או שהם יגזרו על עצמם ועל צאצאיהם רדידות וריקות בלתי נסבלים , או שזהותם הישראלית תהיה להם סניף של זהות תרבותית אחר , שממנה בעיקר ישאבו ולתוכה בעיקר ייצרו . כך וכך הרי זו תסמונת של התבוללות מהירה שאחריתה התאפסות . על כן הערכתי היא כי אם רוב היהודים במדינת ישראל יבחרו בזהות כזאת - מדינת ישראל , שקמה כמדינת יהודים לשם העם היהודי ולשם תחיית תרבותו , לא תתקיים יותר משניים שלושה דורות . אלה הזקוקים לה והרוצים בקיומה ייעלמו . שלישית , ניתוח מצב העם היהודי כולו מגלה לדעתי תהליכי התפרקות מוחשיים ביותר . נראה כי תוך דור או שני דורות יישארו בתפוצות הרבה פחות יהודים מכפי שיש כיום , ואלה שיישארו יהיו משני סוגים : או אנשים שהם בעצם אמריקנים , אנגלים , צרפתים , שיש להם גם זהות יהודית משנית , חלקית ושולית או יהודים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר