הגות ועיון

עמוד:6

והמובילה של דתיות יהודית ! מצד שני התהליך ניכר בתופעה שהציבור החילוני מגדירה בהתגברות הכפייה הדתית " . שוב אין מדובר עוד בהסכם הנובע מנכונות של הציבור החופשי להתחשב ברגישויות של הציבור הדתי ומנכונות של הציבור הדתי מודרני 'ללכת לקראתי הציבור החילוני עד לקו ההתפשרות המרבית , כדי לשמור על אחדות העם , אלא במניפולציה מחושבת של כוח פוליטי מצד מפלגות דתיות כדי לעצב את רשות הרבים היהודית הכללית לפי נורמות וסמלים דתיים . ברור כי כוח פוליטי אינו אלא פונקציה של תהליכים מבנייר , ! תהליכים דמוגרפיים , של מצאי המשאבים החומריים , של התארגנות ממסדית המבטאת שליטה בכלים המתאימים ומיומנות בשימושם , ולא פחות מכל אלה כוח פוליטי הוא פונקציה של התמצאות מחדש בתהליכים רעיוניים ובנורמות של התנהגות חברתית . העובדות ידועות והן נחקרו כל צורכן . מבחינה דמוגרפית אומנם לא נשתנה בהרבה חלקו הכללי של הציבור הדתי בעם היהודי והוא עדיין מיעוט . אף על פי כן אין ספק , ראשית , שהציבור הדתי האורתודוקסי , אשר נפגע קשות בשואה , הצליח להשתקם בארצות העולם החופשי ובמדינת ישראל והוא גדל כארצות אלו באורח ניכר -, שנית , חלקה של היהדות החרדית גדל לעומת חלקן של תנועות דתיות אחרות בעם ישראל : שלישית , נעצר התהליך של נטישת הדת והגיע שלב של יציבות הפותחת פרס 9 קטיווה של גידול דמוגרפי מול הצטמצמות צפויה בציבור היהודי החילוני , בייחוד בתפוצות , עקב הקטנת הילודה ועקב ההתבוללות . נזכור כי לפני מלחמת העולם השנייה נמצא הציבור הדתי במצב של הצטמצמות מתמדת , ותהליך זה הוא שביסס את אמונתם הבוטחת של מנהיגים חילוניים כי הדת אינה אלא שריד . 10 בעיתונות ובכתבי העת מרבים לכתוב על 'תופעת החרדיזציה' הניכרת גם בחוגים נרחבים של האורתודוקסיה המודרנית ומתבטאת בייחוד בקרב הדור הצעיר ובמוסדות החינוך . הדגם הישיבתי החרדי נתפס יותר ויותר כדגם של דתיות איןאלית והשפעתו חודרת גם לרשתות חינוך דתיות ציוניות , בייחוד על ידי מורים מן הישיבות החרדיות . עיקוב אחר התופעה ותיעוד שלה , בייחוד במסגרות של החינוך הדתי , נמצא בשפע בכתב העת עמדה ובפרסומים השוטפים של תנועת 'נאמני תורה ועבודה . ' . 11 לניתוח מעמיק של הבעיה ראה : רות גביזון ( עורכת , ( חרות המצפון והדת , תל אביב תש"ן , בייחוד המאמר 'ההלכה והמציאות החילונית' מאת א' רוזן צבי , עמ' . 206-155 S . N . Lehman-Wilzig and B . Susser , Public Life in Israel and the Diaspora , . 12 ; Bar-llan University Press 1981 . ראה גם : ג' גרשון קרנצלר , 'תמורות במחנה האורתודוקסי באמריקה / גשר , שנה 2-1 , 25 ( אביב-קיץ תשל"ט , ( עמ' . 132-123 . 13 ראה ליבמן , לחיות ביחד ( לעיל , הערה . ( 9 . 14 המעבר מן הקהילות האורתודוקסיות והחרדיות לחברה החילונית הפתוחה לא נפסק , כמובן , ומבחינה מספרית הוא כנראה גדול מתופעת החזרה בתשובה , אלא שהוא אינו נמדד , כיוון שאינו נראה משמעותי . ברור כי ההבדל הגדול ברמת הילודה בין הציבור הדתי לציבור החילוני הוא שהופך את התופעה לחסרת משמעות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר