הגות ועיון

עמוד:5

שנעשה בהן הניסיון הרדיקלי ביותר לדכא ולעקור את הדת משורשה , ניכרת כיום תופעה של שיבה אל הדת . לא כל שכן בארצות הדמוקרטיה והליברליזם , והוא הדין גם בדת היהודית , שנזקקה להשפעת המודרנה והחילון מעמדת הביניים התרבותית המיוחדת לה . כאשר באים לבחון את הסוגיה של דת ומודרניות בעם היהודי בזמננו חייבים אפוא לתת את הדעת לרקע הגלובלי שלה . אומנם במסגרת המאמר הזה לא נוכל להרחיב בדיון ההשוואתי ויהיה עלינו להתמקד בעם ישראל ובמדינת ישראל , אך נדגיש לפחות בפתח הדברים את הקביעה ההשוואתית הרחבה ביותר : עם ישראל קלט את המודרנה ואת החילון במצב ביניים מתוח : הן חדרו לתוכו פנימה כהשפעה חיצונית מובהקת , הנושאת איום חמור של התבוללות וטמיעה . אף על פי כן מדובר בהשפעה של תרבות סובבת שעם ישראל חי בתוכה , השתלב והתערה בה היטב במשך דורות רבים , הפנים לעומק את השפעותיה ואף תרם לא מעט להתפתחותה . על כן אפשר לומר כי מבחינות אחדות , התרבות החיצונית הסובבת שחוללה את החילון או למצער בעיית ההתייחסות היצירתית אל החילון היו בבחינת חלק בלתי נפרד מן המבנה הייחודי של תרבותו העצמית של העם היהודי . אכן , מדובר במבנה תרבותי דואלי שיש בו מתיחות אינטימית בין מעגל 'כללי' ובין גרעין פרטיקולרי של זהות דתית . גם המתח כלפי החיצוניות המבוללת היה אפוא חלק בלתי נפרד מן הרצף התרבותי היסטורי העצמי של עם זה . משום כך הייתה התופעה כה מורכבת ונוגעת לשורשי הזהות התרבותית והדתית של העם . התופעה של שיבת הדת בדמותה האורתודוקסית מן השוליים , או מן החזית העורפית של 'ההיסטוריה המתקדמת' אל מרכז החיים הציבוריים , היא כיום מרכיב גלוי ומוחשי בסדר היום הציבורי של עמנו . במדינת ישראל היא ניכרת בראש ובראשונה בהתחזקותה הפוליטית של האורתודוקסיה בכלל והאורתודוקסיה החרדית בפרט . בהוויה של חיי יום יום הדבר מורגש קודם כל בהתעצמות ההטלות שהאורתודוקסיה החרדית מטילה על כל שאר התנועות הדתיות בעם ישראל , ותוך כדי כך בהטלות שהאורתודוקסיה כולה שואפת להטיל על רשות הרבים היהודית לאומית הכללית . שיבת הדת אל מרכז הבמה הציבורית ניכרת מצד אחד בהכרה בתפיסה החרדית כהתגלמות האותנטית היחידה , ההתגלמות הסמכותית . 7 התופעה ניכרת לא רק בשכבות עממיות אלא גם בקרב אינטלקטואלים . ראה : ס' קרייז , ' החזרה לדת בקרב יהודי ברית המועצות , ' גשר , שנה 1 , 31 ( קיץ תשמ"ה , ( עמי . 89-80 . 8 ראה ספרי , היהדות והתרבות החילונית , תל אביב תשמ"א , עמ' . 23-9 . 9 ראה : ישעיהו ( צ'ארלס ) ליבמן ( עורך , ( לחיות ביחד , יחסי דתיים חילוניים בחברה הישראלית , ירושלים , 1990 עמ' 14-9 ( הקדמה . (

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר