ספרי לימוד להיסטוריה בחברה החרדית: הדור הראשון

עמוד:1

ספרי לימוד להיסטוריה בחברה החרדית : הדור הראשון קימי קפלן מבוא הזיכרון הקיבוצי של חברות אנושיות בנוי מרכיבים שונים , ובהם זכרון העבר , והוא מעוצב באמצעות כלים מגוונים ובאופנים שונים . אחד הכלים היוצרים מוקד של זיקה ומשמשים לעיצוב זכרון העבר בעידן המודרני של חינוך ממוסד להמונים הוא ספרי לימוד להיסטוריה . אולם ספרי לימוד אינם רק כלי חינוך לעיצוב הזיכרון ההיסטורי הקיבוצי , הם אחת מכמה תת סוגות של היסטוריוגרפיה . כאשר אנו עוסקים בחברות דתיות שמרניות מודרניות – והחברה החרדית היא אחת מהן – המודעות לשינויים המתרחשים בחברה הסובבת אותם והמגיבות להם , מתווסף ממד נוסף לעיסוק בעבר , והוא המתח , ולעתים הניגוד שבין התפיסות ההיסטוריות המסורתיות ובין אלה המודרניות ביקורתיות . אחת התוצאות של מתח וניגוד אלה היא שמתוך אותן חברות דתיות שמרניות מודרניות צומחת היסטוריוגרפיה אשר מטרתה במקרים רבים היא להעמיד היסטוריה שכנגד , כלומר להציב תמונת עבר חלופית ומתוקנת , לפי הבנת כותביה . בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים העוסקים בתפיסת ההיסטוריה של עם ישראל כפי שזו מוצגת בספרי לימוד להיסטוריה שכתבו יהודים במאה השנים האחרונות , אולם * ראשיתו של מאמר זה בשתי הרצאות : הראשונה נישאה בפורום מרכז צ'ריק לתולדות הציונות , היישוב ומדינת ישראל , האוניברסיטה העברית בירושלים , במרס ; 2004 והשנייה – בקונגרס העולמי הארבעה עשר למדעי היהדות , ירושלים , אוגוסט . 2005 הערותיהם והצעותיהם של חיים גרטנר , יובל דרור , מרדכי זלקין , אסף ידידיה , חגית לבסקי , רחל מנקין , דן פורת , שמואל פיינר והקוראים מטעם המערכת סייעו בידי רבות בגיבושו של המאמר והעמידו אותי על טעויות ואי דיוקים . לכולם אני אסיר תודה . כתיבתו של המאמר נתאפשרה בזכות מענק מחקר מטעם מכון ון ליר בירושלים . ( 2006-2005 ) אחתום בהערה טכנית : לעתים נפלו שגיאות או שיבושים במקורות שצוטטו . טעויות הבאות במקור הוצבו בסוגריים עגולים , ואילו הוספות או תיקונים שלי הושמו בסוגריים מרובעים . . 1 ראו : יוסף ח' ירושלמי , זכור : היסטוריה יהודית וזיכרון יהודי , תל אביב תשמ"ח , עמ' . 123 , 113 עיונים בתקומת ישראל , כרך , ( 2007 ) 17 עמ' 41-1 תרבות וספרות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר