עם הספר

עמוד:9

עם הספר בשנת 1995 ראה אור ספרי "אומנים , מרפאים ועושי נפלאות בגליל . " ולפתע נודע לכולנו כי בגליל קיימים עדיין אותם אנשים שסברנו כי הם נחלת העבר , דבר שהביא לגל של טיולים וביקורים כדי לחזות ב"נופי האדם" בגליל . מאז ומתמיד התייחסו כותבי העתים אל אותם אומנים כתופעה שחלפה מן העולם , ובדרך כלל , לא צוין שם הכפר , האומן או מועד הביקור . כך למשל נכתב : ב"עמק החולה נהגו הבדווים ל קלוע מחצלאות . " או : "הקדרים היו מוכרים מרכולתם בשווקים" וכד . ' לעתים המידע שנמסר לא היה מבוסס דיו או שהמסקנות היו נמהרות מדי " ) בגליל נהוג היה לייצר את המג'ראפי המזרה , בעל חמש השיניים ללא חיזוק של עור . (" ... אמת , גם אני התחנכתי על ברכי אותם סיפורים , תוך הכרה במציאות העגומה , שאותו דור נפילים של חרשי עץ , נחושת וכסף , ושל האורגים , הקולעים , הקדרים וכד , ' חלף עבר מן העולם ונותרו רק הזכרונות . ופתאום , הם כאן , וליתר דיוק — הם עדיין כאן . אותם אנשים הקשורים למקום ולאדמה , אומנים , מרפאים ועושי נפלאות . רובם בגיל מופלג , שבעי ימים וחרושי קמטים , אך עדיין כוחם במותנם . ואנחנו לא ידענו . וכולם כמובן , ערבים אנשי הגליל . ואין כאן כל התבטלות עצמית . כי רק בין ערביי הגליל ניתן למצוא עדיין אנשים שורשיים הקרובים לכור מחצבתם לחיי הכפר ולאדמה , אנשים הנטועים עדיין מתחת לאותו העץ שתחתיו ישבו אבות אבותיהם , ועוסקים עדיין במקצועם העובר מדור לדור . אותם אנשים המקיצים בבוקר עם העשן העולה מן הטאבונים המיוצרים במשהד ( ורק במשהד ) ועולים על יצועם עם ערב לצלילי הפעמונים שלצוואר העזים הגולשות מן ההר . אותם פעמונים המיוצרים עדיין בתרשיחא — ורק בתרשיחא ... קולע סלי אלת המסטיק מדיר חנא , הזכור לטוב מן הספר הראשון , הוא היום בגיל . 104 קעד גאבן , יצרן מכתשי הקפה מטורען , הלך לעולמו בגיל , 96 ומאז אין יותר יצרני מכתשי קפה בטורען . עבודות היד עוברות חולפות מן העולם ואת מקומן תופסים המקצועות החופשיים . בניהם של הצורפים , האורגים , המרפאים , הם היום סוחרים , רופאים ומורים , וכך גלתה שכינה מן הגליל . ומדוע דווקא בגליל ? התשובות לכך רבות , אך מכל מקום זוהי עובדה . א . היוצרימ ד 0 , הנוצרים ( בעיקר , ( וכך היה מאז ומעולם . דרומית לנצרת

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר