ירושלים וסביבתה

עמוד:12

הביקור בשומרון הביקור בארץ שומרון ואחריו לא נמנה עם היעדים המועדפים ע"י עולי הרגל . יותר משביקרו בו באופן יזום , הוא שימש כאזור מעבר מהצפון לירושלים ( או ההפך . ( יצוין כי חבל ארץ זה נחשב למסוכן יחסית כבר בתקופות קדומות ויהודים שעלו לרגל מהגליל לירושלים נמנעו לעבור בשומרון בשל האוכלוסיה השומרונית העוינת . השנאה לזרים היתה כה מושרשת בלב השומרונים , עד כי נהגו לשפוך קש ולהצית את ( עקבות ) אותם המקומות בהם עברו הנכרים . (*) * ר ' תאור עולה הרגל מפלקנטיה . ירושלים וסביבתה ירושלים שמשה לעתים קרובות משאת נפשם היחידה והעיקרית של עולי הרגל ורשמי ביקורם באוץ הקודש מצטמצם לא אחת לתאורה של ירושלים ואתריה העיקריים : כנסית הקבר , דרך היסורים , מראה מהר הזיתים וכו י . השם "ירושלים" מתנוסס על מרבית ספרי עולי הרגל , זאת מתוך ידיעה שיש לכך משמעות רבה יותר בעיני הקוראים מאשר לכל שם אחר . הוא גם היטיב לבטא את תוכן הספר , שכן ירושלים תפסה מקום מרכזי כמעט בכל תאורי עולי הרגל שביקרו . pxn מירושלים יצאו בד"כ עולי הרגל לביקור במקומות הקדושים בסביבה : בעיקר לבית לחם וביתניה ועפ "ר גם לטבילה בירדן . לביקור במקומות האחרים היתה חשיבות משנית והיא נעשתה בהתאם למידת ההתענינות , האפשרויות והזמן שעמדו לרשות עולי הרגל . במושגים של היום , כמעט ולא ניתן להבין תופעה זו , שעולי רגל יחצו במשך חדשים ארוכים ימים ויבשות כרי לבקר בירושלים בלבד , תוך התעלמות מהמקומות האחרים . אך ראשית , מן הדין לזכור כי ירושלים היתה בעיני עולי הרגל המקום המפורסם והנערץ ביותר עלי אדמות , בה בקשו להתייחד עם המקומות הקדושים מבלי שהתענינו בהכרח במקומות האחרים . שנית עלינו להיות מודעים לכך , כי בתנאי הצליינות של היום , העולים לרגל לירושלים יכולים להוסיף לביקורם גם מקומות אחרים בארץ ללא כל קושי . לא כן היה הדבר בימים עברו : בעור הסיור בירושלים ובסביבתה נחשב פחות או יותר להליכה ב"דרך המלך , " היה כרוך הביקור במקומות אחרים ( במרבית התקופות ) בהוצאות , קשיים וסכנות שקשה היה לחזות את תוצאותיהם מראש ומרבית עולי הרגל נמנעו מכך . סיכומו של דבר , יעדי הביקור של עולי הרגל כיום שונים תכלית השינוי מכיווני הצליינות לא"י בימים עברו , שהתמקדו בראש וראשונה בירושלים ובסביבתה . יעדי העליה לרגל

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר