סקירה כללית

עמוד:9

ביהדות נודעה לעליה לרגל משמעות רבה , בסייעה לגיבוש הדתי והרוחני של כל חלקי האומה ולקרוב הפזורה לירושלים . גם לאחר החורבן לא חדלו עולי הרגל בכל הדורות לעלות לא"י כדי להתייחד עם תפארת העבר וקברי הקדושים . עולי רגל נוצרים נהרו לא"י החל מהמאה , 4-ה לאחר שהונצחו בירושלים ובבית לחם המקומות הקשורים לחייו ולסבלו של ישו . הקשיים שהערימו המוסלמים על עולי הרגל הנוצרים ורדיפתם ( מהמאה 10-ה ואילך , ( ויותר מכל מניעת העליה לרגל לכנסית הקבר ולמקומות הקדושים האחרים , היו בין הגורמים המצטברים , שהביאו בסופו של דבר למסע הצלב ; ואמנם ידוע כי הדאגה לשלום עולי הרגל ובטחונם היו אחת מהמשימות העיקריות שהצלבנים נטלו על עצמם . הם גם הקימו מסדרים שנועדו לסייע לעולי הרגל ולדאוג לאכסונם ( ההוספיטלרים ) ובטחונם ( הטמפלרים . ( במאה 19-ה אנו עדים לשגשוג חסר תקדים בתנועת עולי הרגל לארץ . תרמו לכך - הגברת תנאי הבטחון , שכלול אמצעי התחבורה וההתענינות הגוברת של המעצמות בא " י . אנו עדים בתקופה זו לחקירתה ו"גילויה מחדש" של א " י . א"י נתקדשה גם באיסלאם ועולי רגל מוסלמים רבים נהרו אליה בעיקר בימה"ב . עולי רגל מוסלמים שעשו את דרכם למרכזי האיסלאם למכה ומדינה , השתדלו בד"כ להכליל את ירושלים בביקורם . בא"י היתה מקובלת עליה לרגל של מוסלמים לקברים מקודשים . יותר מכל נתפרסמה העליה לרגל לנבי מוסה , שנעשתה בהשתתפות אלפי מוסלמים מהארץ ומחוצה לה . היא פסקה בסוף תקופת המנדט ולא התחדשה מאז . ? X- # *? עולי הרגל שעשו את דרכם לא"י בכל הדורות , השתדלו בשובם לארץ מולדתם להעלות את רשמיהם על הכתב . ברבות הימים נכתבו אלפים רבים של ספרי עולי רגל על א"י . מובן שרבים מספרים אלו הם פרי התרשמות רגשית ושטחית , רצופה במסורות בלתי מבוססות ואי דיוקים , שעולי הרגל קלטו במסעם . במקרים אחרים הדמיון והמציאות משמשים בערבוביה , ומהם שמהווים העתקה של קודמיהם . עם זאת רבים מהם מהווים אוצר בלום , ומהם שמשמשים מקור יחיד במינו להכרת . pnn במאה 19-ה נכתבו יותר ספרי עולי רגל על א"י מאשר בכל הזמנים גם יחד . מעריכים את מספרם של ספרים אלו בכ ! 5 , 000- היה זה מעין "דבר שבאופנה" לכל עולה רגל שכיבד את עצמו להעלות על הכתב את רשמי ביקורו והרפתקאותיו . רבים מספרים אלו , גם אם אינם מצטיינים בחדשנות רבה הם בעלי יופי נדיר , ועשויס בפאר רב . כיום נשתנו תנאי הביקור בא"י תכלית השינוי . את מקום אוניות הקיטור והרוכבים או ההולכים כרגל תופסים המטוסים ואת מקום הלינה תחת כיפת השמיים או האכסניות הפשוטות תופסים מלונות הפאר . חסרה אולי רק אותה אמונה תמימה ודבקות מופלאה בארץ הקודש שאפיינה את עולי הרגל בדורות הקודמים .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר