|
עמוד:12
אקטיבית של פעילות יזומה להסרת חסמים ולהבטחת שוויון הזדמנויות . זה למעלה מעשור מוטלת על המדינה החובה האקטיבית להגיע לייצוג הולם של האוכלוסייה הערבית בשירות המדינה , ואולם חובה זו אינה מיושמת באופן אפקטיבי , וזה שנים שהמדינה אינה עומדת ביעדים המספריים שהוצבו לה . ולכן — בשלב › הראשון › יש › לפעול › באופן › אינטנסיבי › לעמידה › ביעדי › הייצוג › ההולם בשירות › הציבורי . זהו תנאי הכרחי , וקודם , להטלת חובות חדשות על מעסיקים פרטיים . בו בזמן יש › למנף › את › הנכונות › הקיימת › בקרב › מעסיקים פרטיים › באמצעות › העלאת › המודעות לסוג הצעדים שאפשר לנקוט כדי להגדיל בקרב עובדיהם את הייצוג של עובדים ערבים בצד › הענקת › שירותי ייעוץ › והכשרה למעסיקים המעוניינים בכך . בשלב › השני › יש › להטיל › חובה › אקטיבית › לקידום › שוויון › על › מעגל › שני של › מעסיקים › פרטיים › שיש › להם › קשר › למגזר › הציבורי › , ובכללם › חברות ממשלתיות › , משתתפים › במכרזים › ממשלתיים › ומקבלי › מענקים › ממשלתיים . חובה זו תהיה רכה יותר מן החובה שחלה על המדינה , כיוון שהיא לא תחייב יעד מספרי מוגדר או העדפה מתקנת . המעסיקים יחויבו לעקוב אחר הרכב כוח העבודה שלהם על בסיס לאום , לאתר תתי–ייצוג , לאבחן את הגורמים להם ולדווח על כל אלו לנציבות . על סמך האבחון יחויבו המעסיקים לבנות תכנית – בסיוע נציבות השוויון – להתמודדות עם החסמים שנמצאו . תכנית השוויון תכלול צעדים כגון פרסום יזום של משרות בקרב האוכלוסייה הערבית , קורסי הכשרה ייעודיים למועמדים ערבים ועריכת שינויים נדרשים בהליכי המיון וההערכה של מועמדים . בניית התכנית ויישומה ילוו על ידי הנציבות , אשר תאכוף את החובות על המעסיקים במקרה הצורך . כדי שהליווי הניתן למעסיקים ומידת האכיפה יהיו משמעותיים , יש להוסיף לנציבות כוח אדם ייעודי שזה יהיה תפקידו . עוד נקודה חשובה היא החסם המבני של דרישת הסיווג הביטחוני והשירות הצבאי . מדובר בחסם נפוץ ביותר הגורם להדרת מועמדים ערבים מתפקידים וממקומות עבודה . בישראל לא מקובלת שקיפות בכל הנוגע לדרישות הללו , והמצב מעלה את הצורך לבחון את מידתיותן של הדרישות ואם גורמים שונים אינם משתמשים בנימוק הביטחוני ללא הצדקה .
|
|