מבוא על התיאטרון העתיק

עמוד:1

מבוא על התיאטרון העתיק מאת : דבורה גילולה התיאטרון , כפי שאנו מכירים אותו היום — שחקנים המציגים הצגה בפני קהל צופים בחלל המיועד לכך — תחילתו ביוון העתיקה , במאה השישית לפנה"ס . לא ידוע כיצד ומתי בדיוק התחילו היוונים להתחפש ולגלם דמויות , להציג עלילה וליצור אשליה דרמטית , אך כבר בימי קדם נקשרה תחילתו של התיאטרון הממוסד בשמו של תספיס , אשר זכה , על פי המקובל , בפרס הראשון על טרגדיה שחיבר והציג בחגיגה העירונית הגדולה , שנערכה לכבודו של אל הפריון דיוניסוס בשנת 535 לפנה"ס . אם זכה תספיס בפרס ראשון , הרי היה מי שארגן את התחרות והיה מי שהתחרה עמו — וידועים לנו שמותיהם של יוצרים אחדים מתקופה זו — ומן הסתם לא היתה זו הפעם הראשונה שתספיס הציג טרגדיה בפני קהל . אנו יודעים גם , כי בזמנו של הטירן פיסיסטךטוס הפכה התחרות בין יוצרי טרגדיות לחלק ממוסד של החגיגה העירונית הגדולה לכבוד דיוניסוס , ונראה שהדבר נעשה ביוזמתו של פיסיסטרטוס . חגיגות לכבוד דיוניסוס נערכו באתונה ובאטיקה גם לפני שנת 535 לפנה"ס . חידושו של פיסיסטרטוס היה בהוספת יסוד חילוני , התחרות הדרמטית , לחגיגה דתית התאריך נקבע בעיקר על פי כתובת מן המאה השלישית , שנמצאה באי פארוס , והידועה בשם 'השיש מפארוס . ' ראה A . Pickard-Cambridge , Dithyramb , Tragedy and Comedy ( revised by T . B . L . . Webster ) , Oxford 1962 , pp . 69-89 , 95-97 לתספיס מיוחסים צירופו של השחקן הראשון למקהלה , שחקן האומר ( ולא שר ) את הפרולוג שלפני הופעת המקהלה ואת שאר הדברים במחזה שאינם מושרים ו על החגיגה העירונית הגדולה לכבוד דיוניסוס , ראה A . Pickard-Cambridge , The Dramatic FestivalsofAthens ( re \ ised byj . Gould & D . M . Lewis ) , Oxford 1968 , pp . 57-70 ; J . Herington , Poetry into Drama-Early Tragedy and the Greek Poetic Tradition , Berkeley-Los Angeles- London 1985 , pp . 87-91 ; S . Goldhill , 'The Great Dionysia and Civic Ideology ' , Nothing to Do ; with Dionysus ? , eds . J . ] . Winkler & F . I . Zeitlin , Princeton 1990 , pp . 96-129 על הופעתו של מקצוע 'השחקן' בתיאטרון , ראה N . W . Slater , 'The Idea of the Actor ' , Nothing to Do with ; Dionysus ? , pp . 385-395 כן ראה ד' גילולה , גם סוקרטס בעננים — תיאטרון ודרמה ביוון וברומא , ירושלים תשנ '' ו , עמי . 40-31

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר