פרק ח שוויון במבחן: המדרג המעמדי

עמוד:314

כל המערכות המבדלות הללו מתנגשות עם ערכי היסוד של השוויון וכבוד האדם ומחייבות התמודדות . גם כאן ההתמודדות אינה כללית וההכרעה אינה מוחלטת , וכל אחד מהסעיפים מטופל בפני עצמו בכל מקרה של פסיקה לגופו . ירושה : בין זכות הקניין לקדושה דיני הירושה בישראל אינם שוויוניים , והם מקנים זכויות עודפות לגברים . פרשת בנות צלפחד מלמדת שיש מקום לשמוע את תלונותיהן של הנשים על הקיפוח הזה : ותקרבנה בנ › ת צלפחד בן חפר בן גלעד בן מכיר בן מנשה למשפחת מנשה בן י › סף ואלה שמ › ת בנתיו מחלה נעה וחגלה › מלכה ותרצה : ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאם וכל העדה פתח אהל מ › עד לאמר : אבינ › מת במדבר [ ... ] › בנים לא הי › ל : › למה יגרע שם אבינ › מת › ך משפחת › כי אין ל › בן תנה לנ › אחזה בת › ך אחי אבינ : › ויקרב משה את משפטן לפני : 'ה ויאמר ה' אל משה לאמר : כן בנ › ת צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בת › ך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן ( במדבר כז , א-ז . ( בדיני נחלות וירושה העמידה התורה את הגברים בקדימות וביתרון ברור על פני הנשים , אף שיש מצבים שבהם נשים נוחלות ויורשות . תפיסה זו בתורה קשורה קשר הדוק לתפיסת מעגלי הקדושה של השבטים , היוחסין וקדושתה של אדמת ארץ ישראל . עמדה זו התקבלה בנוחות יחסית כל עוד המבנה החברתי והכלכלי היה פטריארכלי , אם כי ניצנים של ביקורת על הפליית הנשים מופיעים כבר בתורה בפרשת בנות צלפחד . במקרה זה , כמו בכל התחומים האחרים של שאלת מעמד הנשים , הפמיניזם מתנגש באופן עקרוני עם המבנה הא סימטרי של האיש והאישה בתורה ובמצוות . פרשת בנות צלפחד היא נקודת מוצא קדומה ומסורתית לדיון על ההפליה בין גברים לנשים במצוות התורה ועל זכות העמידה של הנשים בנושא זה לפני העדה ולפני . 'ה 347 לאה ויזל , " הקול השונה : הלכה , פמיניזם ומשפט , בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר