פרק ז הזכות לנישואין במבחן

עמוד:309

להינשא על פי נתונים שאינם בדוקים די הצורך . הניסוח המקובל של ההתלבטות , המציג את הפן של ההיתר כדאגה לאישה ואת הפן של האיסור כדאגה לקדושת הנישואין , אינו מדויק אפוא ואינו משקף את המניעים המתוארים בדרך כלל בספרות הפסיקה והשו"ת . נישואין בכל מחיר ? המחלוקת על העילות לגירושין תקנות והלכות נוספות בנישואין מעמידות ערכים הלקוחים מתחום כבוד האדם כנגד הערכים של קדושת המשפחה . הלכות ותקנות אחדות בתחום הנישואין מצמצמות את התביעה לנישואין בכל מחיר . כבר במשנה מתקיים דיון בשאלת העילות המוצדקות לפירוק נישואין : בית שמאי אומרים לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה דבר ערוה שנאמר : " כי מצא בה ערות דבר" ( דברים כד , א . ( ובית הלל אומרים אפילו הקדיחה תבשילו שנאמר " כי מצא בה ערות דבר . " רבי עקיבא אומר : אפילו מצא אחרת נאה הימנה שנאמר : " והיה אם לא תמצא חן בעיניו" ( משנה , גיטין ט , י ; צ , א-ב . ( הדיון בקרב התנאים מקורו במתח שבין שני קטבים — קדושת הנישואין מכאן , המטה את הכף לכיוון של צמצום מקרי הגירושין ככל האפשר , וזכויות האנוש הבסיסיות לחיים של כבוד מכאן . להלכה נפסק שזכותם של שני בני הזוג , גם האיש וגם האישה , לדרוש גירושין כאשר בן הזוג מאוס בעיניהם בשל התנהגותו , אורח חייו או מצבו הגופני והבריאותי . אף על פי שהזכות לכפות גירושין מעיקר דין התורה מצויה בידי הבעל , התקינו שגם האישה תוכל לדרוש גירושין , כדברי הרמב"ם : " שאינה כשבויה להבעל לשנאוי לה" ( שולחן ערוך , אבן העזר קנד , א . ( חרם רבנו גרשום ( שולחן ערוך , אבן העזר א , י ) אסר לשאת שתי נשים משיקולים של יציבות התא המשפחתי , חוסנו הכלכלי וכבודה של האישה , אף שהיו שהתנגדו לכך מפני 341 ראו רמב"ם , הלכות גירושין יג , כט ; ראב"ד ומגיד משנה , שם . בית שמואל לשולחן ערוך , אבן העזר יז , ג .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר