פרק ז הזכות לנישואין במבחן

עמוד:308

היתר עגונות : הקלה והחמרה בדיני המשפחה עוד ענף של דיני המשפחה שעולמות הקדושה ומעמדו של האדם , חירותו וכבודו מתנגשים בו הוא התחום של היתר עגונות . בעיקרון כאשר הבעל נעדר ולא נודע מה עלה בגורלו , אי אפשר להגדיר את האישה כאלמנה ולהתירה להינשא לאחר בלא עדות אמינה ותקפה על מותו . בהלכות עגונות חכמים חורגים מכל המקובל והמוסכם בדיני עדות ומגלים נכונות לקבל גם עדויות בעלות תוקף נמוך ביותר שאינן תקפות בנושאים משפטיים אחרים . במובן מסוים בהתרת עגונה מחויבת זהירות רבה יותר מבתחומי הלכה אחרים : אם חלילה יופיע הבעל , יתברר שהאישה הייתה אשת איש , ואם נישאה לאחר , יהיו נישואיה פסולים וילדיה ממזרים ( משנה , יבמות י , א . ( מן העבר השני עומד הצורך להתיר את האישה מכבלי עגינותה . את הדילמות של הפוסקים בשאלות היתר עגונה אפשר לתאר כדילמה בין הקוטב של קדושת הנישואין ובין הקוטב של יחס אנושי לאישה אבל אפשר גם להציג את השאלה הזאת משני צדדיה כשאלה של דאגה הומנית לאישה , שכן גם התרתה להינשא בטעות עלולה להפוך לאסון אישי אם יתברר שההיתר היה מוטעה והבעל ה"הרוג" יופיע פתאום . במידה מסוימת האחריות לדאגה שמא יבוא הבעל , והאישה וילדיה יינזקו מכך , מועברת אל האישה עצמה בהנחה שאישה " דייקא ומנסבא , " כלומר שהיא לא תסכן עצמה הכלים ובאוצר הפוסקים שם ניתן למצוא מגוון רחב של קביעות הלכתיות עקרוניות והפניות לספרי שו"ת שעסקו בכך במקרים שונים ומשונים . מונחי ההלכה המשמשים לכך מגוונים , ובהם : מצוות פרייה ורבייה שבתורה ומצוות " בבוקר זרע את זרעך ולערב אל תנח את ידך , " הקובעת שגם אחרי שאדם קיים פרייה ורבייה בשיעור המינימלי עליו להמשיך בהולדת ילדים ; הערך של הנישואין עצמם , המבוסס על הכתובים " ודבק באשתו" ו"לא טוב היות האדם לבדו" ( רמ"א סעיף א ;( רצונה של האישה ב"חוטרא לידה ומרא לקבורה" [ מקל לידה ומעדר לקבורתה ] כלומר בן שיתמוך בה לעת זקנתה ומותה ; והכלל " טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו" [ טוב לשבת בשניים מלשבת באלמנות , [ המניח שרצונה של האישה בחיי נישואין , והיא תעדיף אותם על פני חיים גלמודים כאלמנה , כגרושה או רווקה . ובניסוחו של הרמ"א : " לא טוב לאיש לעמוד בלא אשה" ( רמ"א סעיף א ) ו"לא לאשה בלא איש" ( רמ"א סעיף יג . ( 340 כגון הסתמכות על עדות של עד אחד , עדות אישה , עדות קרובים , נוכרי המסיח לפי תומו . ראו יבמות קטו ע"א ; רמב"ם , הלכות גירושין יב , טו-יז ; יג , כט . שולחן ערוך , אבן העזר יז , ג-ד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר