פרק ו זכות הקניין במבחן

עמוד:303

על הדרישות הגבוהות של משפט צדק וחקר האמת כדי לאפשר זרימה חופשית של חיי הכלכלה . במקרים רבים תקנה זו תקפה אפילו כנגד דין התורה . מאמרו של רבי חנינא הוא היסוד לסדרה של הכרעות במשפט האזרחי שבהן הועדף הערך של כלכלה חופשית המתנהלת ביעילות על פני ערכים של טוהרת המשפט והצדק . תקנת " שלא תנעול דלת בפני לווין" היא רק דוגמה לגישה כללית בהלכה המבקשת להגדיל את מידת החופש בפעילות הכלכלית כנגד שמירה מהודקת של קדושת מצוות התורה בענייני ממונות . קיימת מערכת תקנות רחבה המשמשת כפתרון הלכתי למתח שבין ערכי החירות וזכויות הקניין ובין ערכי הקדושה . ברשימה זו ניתן למנות את ביטול שמיטת החובות בשנת השמיטה באמצעות תקנת הפרוזבול , שאף היא נומקה באופן פורמלי בדאגה לטובת הלווים ( משנה , שביעית י , ג ;( תקנת מכירת חמץ , העוקפת את איסור החמץ בפסח , שבמקורה נועדה למנוע נזק ממוני רב מבעלי עסקים וסוחרים העוסקים בהיקפים גדולים של דברי חמץ , כדוגמת מבשלות שכר ; תקנת " היתר עיסקא , " המאפשרת עסקי 333 למקרים של גביית חוב מקרקע [ באיכות ] בינונית , ראו גיטין נ ע"א , ובמקבילות . גבייה מנכסים משועבדים על ידי שטר : בבא בתרא קעה ע"ב . אישור לבית דין של שלושה הדיוטות שאינם מומחים או סמוכים : סנהדרין ג ע"א . להרחבת הפטור מדרישה ומחקירה גם לשאר דיני ממונות ואף לענייני איסורים ואישות ראו שולחן ערוך , חושן משפט ל , א ; בית יוסף ונושאי הכלים , שם . 334 בשנת שמיטה חובה לשמוט את כל החובות הפרטיים . כשראה הלל הזקן שאנשים נמנעים מלהלוות כסף לנצרכים קרוב לשנת השמיטה , התקין תקנה המאפשרת למלווה להעביר באופן מלאכותי את חובותיו לידי בית הדין , ומשהפכו אלה לחובות כלפי בית הדין שוב אין השמיטה חלה עליהם . בכך עקף הלל את מצוות התורה . אף על פי שהתקנה נראית טובת המלווים , המניע של הלל לתקנה היה הדאגה לנצרכים הלווים — ששערי ההלוואות נסגרו בפניהם בהתקרב שנת השמיטה . 335 תקנה המאפשרת למכור באופן מלאכותי את חמצו של האדם לגוי בפסח , ובכך עוקפת את איסור " לא יראה לך" ו"לא ימצא בכל גבולך" — איסור החזקת חמץ בפסח ובעקבותיו האיסור להשתמש בחמץ שעבר עליו הפסח גם אחרי החג . בעקבות התקנה החמץ נשאר אצל היהודי , אבל הוא נחשב לחמצו של גוי ועל כן אין איסור בהחזקתו וגם אין איסור להשתמש בו אחרי פסח . בכך נמנע הפסד גדול מבעלי עסקים שהיו אמורים להיפטר מכל סחורת החמץ שלהם קודם הפסח .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר