פרק ג הקונפליקט בין לאומיות לאנושיות

עמוד:273

פרק ג הקונפליקט בין לאומיות לאנושיות המתח בין האנושיות ללאומיות מוצא את ביטויו בכמה מישורים של התורה ובעולמה של היהדות : בתחום ההגות , בתחום התפילה , בתחום המצוות ובסדרי החיים היום יומיים . בפרק זה נבחן כמה דגמים שאפשר לראות בהם את שני הקטבים מתקיימים זה לצד זה לא בדרך של מחלוקת , אלא בדרך דיאלקטית , השומרת על שניהם גם כשהיא מודעת למתח ולפער ביניהם . אבות , אימהות וקריאת התורה בראש השנה המתח בין אברהם ושרה על אודות היחס לישמעאל ויצחק הוא אחד המקורות הראשונים שבהם מופיע הקונפליקט בין הפן האנושי הכלל עולמי ובין הפן המשפחתי לאומי המתבדל : ותרא שרה את בן הגר המצרית אשר ילדה לאברהם מצחק : ותאמר לאברהם גרש האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק : וירע הדבר מאד בעיני אברהם על א › דת בנ › ( בראשית כא , ט-יא . ( המתח בין שני הקטבים בא לידי ביטוי בפער שבין ברכת ה' לאברהם ובקריאת שמו : " אב המון גויים" ( בראשית יז , ה , ( ובין הברכה לו ולזרעו " כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו" ( בראשית יח , יט . ( בעימות בין שרה לאברהם על ישמעאל שרה מייצגת עמדה מבדלת ומייחדת , ואילו אברהם מביע את השאיפה להכיל גם את ישמעאל כבנו . מחלוקת דומה מתרחשת בדור הבא בין יצחק לרבקה . יצחק אוהב את עשו , רבקה דוחקת ביעקב ליטול את הברכות ומביאה לידי הרחקתו של עשו . סיפורי האבות בספר בראשית מובילים את הקורא בתורה מנקודת המוצא האוניברסלית של סיפור הבריאה אל הייחוד הלאומי שהתגבש בבני משפחת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר