פרק א אלו ואלו דברי אלוהים חיים

עמוד:264

שאלות ערכיות אפשר להסתכל בשני אופנים . כך גם בנושא הנדון כאן : מנקודת המבט של זכויות האדם וצלם אלוהים תיראה תמונה אחת , מנקודת המבט של ממלכת כוהנים וגוי קדוש תיראה תמונה אחרת . שתי התמונות הללו נכונות במידה שווה , וההכרעה ההלכתית אינה אמורה להכריע הכרעה כללית בין שתי התמונות , אלא להציע את האיזון הראוי לכל מקרה ומקרה בפני עצמו . 298 בן נון , תשס"ט . מרטין בובר משתמש במוקד הכפול של האליפסה בתיאור הקוטב הכפול של האמונה — זה של האל הנעלה וזה של נוכחותו האופפת כול . ראו Buber , 1963 , . pp . 201-211 בהשראת התודעה האליפטית של האדם המאמין , אליבא דבובר , ניתן לתאר גם את המוקד הכפול של הדתי והלאומי , האוניברסלי והפרטיקולרי . אבי שגיא הגדיר את גישתם של המהר"ל , ר' צדוק מלובלין והראי"ה קוק כגישות הרמוניסטיות מפני שהן מקבלות את שתי העמדות המנוגדות כרצון האלוהים וגורסות שמבחינתו אין סתירות והכול נכלל באחדות העליונה שהיא " אחדות הניגודים" ( שגיא , . ( 1996 להלן אשתמש במונח " הרמוניסטי" באופן אחר . גישה הרמוניסטית תוגדר כגישה המנסה להציע פתרון הלכתי מעשי המציע מידה של קיום לכל אחד מהצדדים במחלוקת . העמדה המכונה כאן אליפטית או דו מוקדית מניחה ששני הצדדים הסותרים הם אמת , אך לא בהכרח יכולים להתממש ולבוא לידי ביטוי בבת אחת בפסיקה ההלכתית . שגיא דן בשאלה זו בהשתמשו במונחים " פלורליזם חזק" ו"פלורליזם חלש . " ראו שם , עמ' . 133 אין זאת אומרת שמדובר במערכת רלטיביסטית , פלורליסטית וחסרת יכולות הכרעה ממשיות . אפשר שיש כמה פתרונות שונים זה מזה , המשקללים אחרת את הנתונים . הפסקים יהיו שונים וחלוקים , אך המבט הדו מוקדי אינו מונע קבלת הכרעות ( שם , עמ' . ( 113-107

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר