פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:247

באשר לשאר עם ישראל מוטלת הגבלה שווה יחסית בין גברים לנשים : לאלו כלאלו נאסרו הנישואין ויחסי האישות עם גויים ופסולי חיתון . עם זאת קיימת הבחנה בין האיש והאישה בתחום היוחסין . מכיוון שהשייכות הלאומית לעם ישראל הוגדרה דרך האם , התוצאה של נישואי תערובת אינה שוויונית — בן של ישראלי מנוכרייה נחשב נוכרי , ובן של ישראלית מנוכרי נחשב ישראל גמור . קדושת הנישואין כמעט כל הלכות הנישואין בישראל מקורן בצורך לקדש את מוסד הנישואין כחלק מן הקדושות המחייבות את עם ישראל בכל תחום . " קודם מתן תורה , " אומר הרמב"ם , לא היה צורך בקידושין ( רמב"ם , הלכות אישות א , א-ב . ( די היה בהסכמה של בני הזוג לחיים משותפים כדי שהם ייחשבו נשואים ובפרדה מוסכמת כדי שייחשבו פנויים . איסור הניאוף של בני נח אינו מחייב קיומם של טקסי קידושין וגירושין , והוא מתקיים גם על בסיס ההסכמות המקובלות בכל חברה להגדרת נישואין . לא כן הדבר בישראל . " מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין" מכפיף את כל מערכת האישות תחת קורת הגג של הקדושה . עגונות , מסורבות גט , ממזרים אחד המישורים שבהם מתנגשים התנגשות חמורה ביותר מצוות הקדושה וערכי כבוד האדם וזכויותיו הוא דיני הנישואין בישראל . לא ייפלא אפוא שזה אחד התחומים שבהם התרעומת על ה"כפייה הדתית" במדינת ישראל ועל ידי הממסד הרבני היא מהקשות והחמורות ביותר . דיני קדושת הנישואין פוגעים בערכי השוויון , החירות וכבוד האדם . החשש מפני זילות קדושת הנישואין הוא הסיבה לקיומם של דיני גיטין וחליצה מחמירים ולעיגונן של נשים שאינן יכולות לקבל גט תקין מבעליהן . חשש זה הוא היוצר את סנקציית הממזרות , האמורה להרתיע מפני כל מעשה ניאוף של אשת איש או גילוי עריות במשפחה , אף שהנפגע הישיר הוא הילד , החף מפשע . 285 על כך נטוש הוויכוח הקשה בין תפיסת הנישואין האזרחית לתפיסת הנישואין הדתית במדינת ישראל . ראו דבריו של השופט חיים כהן במאמרו " יהודיותה של מדינת ישראל" ( כהן , תשנ"ח . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר