פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:244

ואת בעיית העגינות . ועדיין נחוץ לברר מדוע הקדושה מחייבת אי סימטריה בין המגדרים ואם זהו צורך הכרחי לקיומה של קדושת הנישואין בישראל . קדושה כנגד חירות מצוות הקדושה מגבילות את החופש של האדם על כל צעד ושעל . לאמיתו של דבר קשה לדבר על ערך החירות במובנו המודרני , הליברלי , כערך הקיים בעולם של תרי"ג מצוות . מצוות התורה מגבילות את האכילה והשתייה בהלכות מאכלות אסורות ; את סדר החיים היום יומי בעיקר בשבת ובמועדים , אך לא רק בהם ; את יחסי האישות , גם בין איש לאשתו בשל הלכות נידה ; ואוסרות לחלוטין כל קשר זוגי שאינו במסגרת נישואי איש ואשתו . אורח החיים של הקדושה מחייב ברכות ותפילות והשתתפות עם הקהילה בשמחות ובאבלות , שכן הרבה מן המצוות הקשורות במעגל חיי האדם מצריכות , לפחות בעדיפות ראשונה , עשרה משתתפים והאדם אינו יכול לקיימן בזמנו החופשי ובאופן פרטי . כאמור , היציאה לחירות משעבוד מצרים לא הייתה חירות במובן של החופש מכול . מה שביקש משה רבנו מפרעה הוא חופש לעבוד את . 'ה ישראל עברו משעבוד מצרים לעבדות הא ל . " עבדי הם , ולא עבדים לעבדים . " הכלל של רבי יוחנן מגדיר יפה את תפיסת החופש בעולם של מצוות : לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות קודם שימות , שכיון שמת בטל מן התורה ומן המצות ואין להקדוש ברוך הוא שבח בו . והיינו דאמר רבי יוחנן , מאי דכתיב [ וזהו שאמר רבי יוחנן , מהו שכתוב : [ " במתים חפשי" ( תהלים פח , ו ) — כיון שמת אדם נעשה חפשי מן התורה ומן המצות ( שבת ל ע"א . ( 281 לסקירת הבעיות מנקודת מבט פמיניסטית ראו בספרה של תמר רוס , ארמון התורה ממעל לה : על אורתודוקסיה ופמיניזם ( רוס , תשס"ז , עמ' , ( 68-50 ומקורות רבים שם . 282 המשמעות ההלכתית של מאמר זה היא שאף על פי שמחללים שבת מפני פיקוח נפש של כל אדם חי , אין מחללים את השבת לשם טיפול במת . ראו שבת קנא ע"ב ; נדה סא ע"ב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר