פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:242

הסמיכות והתנופות וההגשות והקמיצות וההקטרות והמליקות וההזאות והקבלות נוהגין באנשים ולא בנשים , חוץ ממנחת סוטה ונזירה שהן מניפות ( משנה , קידושין א , ח . ( הנשים אינן יכולות לעבוד אף לא באחת מן העבודות של המקדש . אף על פי ששחיטה כשרה גם אם השוחט אינו כוהן , ואף נשים רשאיות לשחוט , נוכחות נשים שוחטות במקדש לא הייתה שכיחה . גם מחוץ למקדש מקצוע השחיטה לא היה נפוץ בקרב נשים . לפי המשנה נשים יכולות להקדיש קורבן ולהביאו למקדש , אך הן מעורבות אישית , במקדש עצמו , רק בשני קורבנות : סוטה ונזירה . מן הגמרא משתמע שכדי להפיס את דעתן , אפשרו לנשים לסמוך גם על קורבנות אחרים שהביאו ( חגיגה טז ע"ב . ( המסורת של הדרת האישה מן המקדש עברה אל בית הכנסת וקיימת גם בהקשרים אחרים של " דברים שבקדושה : " הצטרפות למניין , לזימון ולטקסים ציבוריים אחרים , להנחת תפילין וללבישת ציצית , ואף ללימוד תורה , שבמקורו נתפס ככל הנראה כעשייה ציבורית חברתית של דבר שבקדושה , והנשים לא נכללו בו . 276 כל אלו פעולות הקשורות להקרבת קורבנות : סמיכה על הקורבן , הנפתו , הגשתו אל הכוהן ולמזבח , נטילת קומץ מן המנחה , הקטרת הקטורת וחלקי קורבנות אחרים על המזבח , מליקת העוף — שהיא דרך שחיטתו , הזאת הדם על קרנות המזבח ויסודותיו וקבלתו של הדם בכלי אחרי השחיטה . 277 מנחת סוטה — קורבן מנחה שמביאה אישה שנחשדה בניאוף במהלך טקס השקיית מי סוטה שנעשה לה במקדש ( עוד על טקס זה ראו לעיל , עמ' . ( 96-95 מנחת נזירה — קורבן מנחה שמביאה אישה שנדרה נזירות וסיימה את תקופת הנזירות שלה . 278 הסמיכה היא הנחת ידיו של המקריב על קורבנו . יש בכך מעין האצלה מעצמו אל הקורבן והקדשתו . 279 ברכה הנאמרת בהקדמה לברכת המזון ודורשת את נוכחותם של שלושה גברים לפחות . בהלכה יש יסוד לכך שגם שלוש נשים שסעדו יחדיו חייבות בזימון , אבל מנהג זה אינו מקובל כל כך , ולאחרונה נדרש שוב עם התעוררות המודעות הפמיניסטית . 280 סוגיית חיוב הנשים במצוות נפר › ה בתלמוד הבבלי במסכת קידושין : לג ע"ב-לו ע"ב , וממנה המוצא לכל הדיונים בנושא . בעניין היתר הסמיכה על הקורבן לנשים ראו ספרא , ויקרא , דבורא דנדבה , פרשה ב : " בני ישראל סומכין ואין בנות ישראל סומכות , רבי יוסי ורבי שמעון אומרים : הנשים סומכות רשות , אמר רבי יוסי אמר לי אבא אלעזר : היה לנו עגל זבחי שלמים והוצאנוהו לעזרת הנשים וסמכו עליו הנשים לא מפני שהסמיכה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר