פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:238

הגדול ביום הכיפורים . מסביבו נמצאים מעגלים של קדושה פוחתת והולכת : הר הבית , המובדל על ידי מגבלות של טוהרה ; ירושלים , שחומותיה תוחמות דרגת קדושה נבדלת ; וכלל ארץ ישראל , המקודשת משאר הארצות ולכן חלות גם בה הלכות ייחודיות כדוגמת ה"מצוות התלויות בארץ" ( משנה , כלים א , ו . ( קדושת הזמן . שבתות ומועדים . ימים נבדלים משאר ימי החולין של השנה במצוותיהם ובאורחות חייהם . גם בקרב הימים יש מדרג פנימי : בראשו יום הכיפורים , שהוא " שבת שבתון , " ולאחריו שבת , יום טוב , חול המועד ומועדים מדברי חכמים — חנוכה ופורים — שדרגת קדושתם פחותה ועדיין הם נבדלים משאר ימות החול . קדושת האדם . קיים מדרג בגישתם של בני האדם אל הקדושה . הבדלה בין ישראל לעמים , הבחנה בין מעמדות בתוך עם ישראל : כוהנים , לוויים וישראלים , ודרגות נמוכות יותר של מעמד ויוחסין , היוצרים בין היתר הבדלות ומגבלות באפשרויות הנישואין . קיימת הבדלה ברמת החיוב במצוות וביכולת להשתתף במעשים של קדושה בין גברים לנשים . בעלי מום מוצאים מן הכלל בהקשרים שונים , בראש ובראשונה ביכולתם לעבוד במקדש ככוהנים . בעלי מלאכות מסוימות מודרים מהשתתפות בעלייה לרגל . ההייררכיה שנוצרה בבית המקדש נשמרת במידה מסוימת גם מחוצה לו וגם אחרי החורבן בטקסים ובמצוות , מבית הכנסת ועד שולחן הסעודה . ככלל המושג קדושה מתפרש כהבדלה וכהפרשה ( ויקרא יט , ב ; רש"י ומפרשים שם , ( ומיניה וביה נובע הצורך בקיומן של הבדלות כתנאי לכינונה . מעגלי הקדושה — יוחסין אחד המישורים הבולטים של חוסר שוויון שמקורו במערכת הקדושה הוא בתחום היוחסין לנישואין : עשרה יוחסין עלו מבבל : כהני לויי ישראלי , חללי גירי וחרורי ממזרי נתיני שתוקי ואסופי [ חללים , גרים , ממזרים , חרורים נתינים , שתוקים ואסופים . [ כהני לויי וישראלי מותרים לבא זה בזה , לויי ישראלי חללי גירי וחרורי מותרים לבא זה בזה , גירי וחרורי ממזרי ונתיני שתוקי ואסופי כולם מותרין לבא זה בזה ( משנה , קידושין ד , א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר