פרק ה חוסר סובלנות

עמוד:211

בכם שרש פרה ראש ולענה . והיה בשמע › את דברי האלה הזאת והתברך בלבב › לאמר של › ם יהיה לי כי בשרר › ת לבי אלך למען ספ › ת הרוה את הצמאה . לא יאבה ה' סלח ל › כי אז יעשן אף ה' וקנאת › באיש הה › א ורבצה ב › כל האלה הכת › בה בספר הזה › מחה ה' את שמ › מתחת השמים . והבדיל › ה' לרעה מכל שבטי ישראל ככל אל › ת הברית הכת › בה בספר הת › רה הזה ( דברים כט , יז-כ . ( הדרישה להפוך את עם ישראל לממלכת כוהנים וגוי קדוש מחייבת להיאבק בכל המבקש לפגוע בטיפוחו של העם ככזה . עוד מימי המדבר נענשו בעונשים קשים אלו שערערו על הנהגת העדה , ובכלל זה המרגלים שניסו למנוע את הכניסה לארץ המובטחת ; קרח ועדתו שערערו על מנהיגותם של משה ואהרן ; וגם אנשים יחידים כגון ה"מקושש" שחילל שבת , ה"מקלל" וכן זמרי בן סלוא , נשיא בית אב בשבט שמעון , שהוביל מהלך של התבוללות עם בנות מדיין . בתורה מופיעה רשימה ארוכה של מצוות שעונשן מיתה , כרת או מלקות , והן נועדו להרתיע ולהרחיק את מי שאינו מקיים את המצוות ומביא לידי ערעור על קדושת המחנה ופגיעה בדרך לעיצוב האומה כ"גוי קדוש . " בתורה אין סובלנות כלפי מי שמקלקל , והאדם הפרטי או השבט אינם חופשיים לבחור אם להיות שותפים בעדה או להיבדל ממנה . ונכרתה הנפש ההיא מישראל הפסוקים החמורים של התוכחה , הכללית והאישית , נגד מי שמפר את הברית בין ישראל לקדוש ברוך הוא וחוטא אינם רק מליצות מקראיות . הם מתפרטים להוראות מעשיות וסדרי ענישה וכפרה : עונשי גוף לחוטאים במזיד , ודיני כפרה על ידי קורבנות לחוטאים בשגגה . העונש הטבעי למי שעובר עברות המחללות את קדושת ישראל הוא עונש הכרת : › שמרתם את השבת כי קדש הוא לכם מחלליה מ › ת י › מת כי כל העשה בה מלאכה ונכרתה הנפש ההוא מקרב עמיה ( שמות לא , יד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר