פרק ב לידתה של אומה

עמוד:195

נשנתה ערב הכניסה לארץ , בערבות מואב ( דברים כז-כח . ( ברית נוספת נערכה בהר עיבל , עם הכניסה לארץ בימי יהושע ( דברים יא , כט-ל ; יהושע ח , ל-לה . ( היסוד החשוב בתפיסת התורה כברית , מלבד היותה מיועדת לעם ישראל בלבד , הוא מיסודו של קשר דו צדדי שיש בו התחייבויות הן מצד ה' הן מצד ישראל . רכיבי הברית תוכנה של הברית מפורטת ומבוארת במעמדי כריתת הברית . אחד החשובים שבהם התרחש לקראת חתימת תקופת התורה , סמוך לכניסה לארץ , ערב מותו של משה רבנו : אתם נצבים הי › ם כלכם לפני ה' א להיכם , ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם כל איש ישראל , טפכם נשיכם וגרך אשר בקרב מחניך מחטב עציך עד שאב מימיך . לעברך בברית ה' א להיך 237 הבריתות עם האבות : עם אברהם בעקבות העקדה ( בראשית כב , ( עם יצחק בגרר ( בראשית כו , ג-ה , ( עם יעקב בבית אל , טרם צאתו מן הארץ ( בראשית כח , יג-כב , ( ובשובו אליה ( בראשית לה , ט-טו . ( הבריתות עם העם כולו : בהר סיני ( שמות כד , ז-ח , ( חידוש הברית אחרי חטא העגל ( שמות לד ; שמות י , כז-כח . ( וכן בדברים ה , א-ג . עוד ראו אנציקלופדיה מקראית , הערך " ברית . " משה ויינפלד , בפרק השני בספרו על ספר דברים , ( Weinfeld , 1972 ) מדגיש את ייחודה של הברית בתורה על פני בריתות אחרות במזרח הקדום בכך שהיא אינה מבוססת על נאמנות אישית לשליט , כמו בריתות הווסלים , אלא על קיומו של ספר חוקים מחייב . על מושג הברית במקרא כחלק מכונן מהזהות הפוליטית והדתית היהודית וייחודה של הברית על פני חוזה או אמנה , ראו בספרו של דניאל אלעזר , Covenant and Polity in Biblical Israel : Biblical , ( Elazar , 1995 ) Foundations and Jewish Expressions וכן אלעזר , . 2010 דוד הרטמן , בספרו מסיני לציון : התחדשותה של ברית ( הרטמן , תשנ"ג , עמ' , ( 46-40 מפרש את ההבדל בין ברית נח לברית אברהם ומשמעותה בנוגע לייחודה של הברית עם עם ישראל . על המעבר בין רעיון הברית שבין העם לאלוהיו לרעיון הברית כתפיסה חברתית מדינית ראו בשער הרביעי בקובץ מחשבות על דמוקרטיה יהודית ( פורת ורביצקי , תש"ע , עמ' . ( 270-207 עוד ראו דוד זהר , " והבאתי אתכם במסורת הברית" ( זהר , תש"ע . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר