פרק ב לידתה של אומה

עמוד:194

ומערכת המצוות שלה , ממוקדת בכינונה של אותה " ממלכת כוהנים" ועיצובו של " גוי קדוש , " שנבחר להיות סגולה מכל העמים . מערכת זו אינה עולה בקנה אחד עם המערכת האוניברסלית של ספר בראשית וסיפור הבריאה . היא יוצרת בידול בין בני האדם וקובעת מערכת מצוות שהמוקד שלה אינו האדם הבודד וצלם אלוהים שלו , אלא כינונה של ברית בין עם ישראל , עם הסגולה , עם ה' אלוהיו . ברית זו עניינה העיקרי הוא כינונה של ממלכת הקדושה בעולם — על ידי עם ישראל בארץ ישראל . ברית קיום המצוות הוא חלק מברית אינטימית שנכרתה בין ה' ובין עם ישראל : ועתה אם שמ › ע תשמע › בקלי › שמרתם את בריתי והייתם לי סגלה מכל העמים כי לי כל הארץ ( שמות יט , ה . ( הזיקה המיוחדת שבין התורה ומצוותיה ובין עם ישראל מתבטאת ברעיון הברית שנכרתה בין ה' ובין העם . לברית עם ישראל קדמו בריתות עם נח , אבל הבריתות הללו שונות זו מזו במטרותיהן ובתוכניהן . הבריתות עם נח היו בריתות בסיסיות וכלליות , על עצם הקיום האנושי בלבד . הברית הראשונה היא זו שבזכותה ניצלו נח ובניו מן המבול ( בראשית ו , יח , ( והברית השנייה , שניתנה אחרי המבול , מבטיחה שלא יהיה מבול נוסף שישחית את כל הארץ . הקשת בענן משמשת אות לברית זו ( בראשית ט , ט-יז . ( בשונה מן הבריתות האלה נכרתו בריתות בין ה' ובין אברהם שבהן נתייחדו צאצאיו מכלל האנושות והובטחה לו ירושת הארץ וברכת הזרע : הברית בין הבתרים ( בראשית טו ) והברית שעם המילה ( בראשית יז , א-יד . ( בהמשך ספר בראשית מתוארים כמה אירועים שבהם התגלה ה' אל האבות ובירך אותם , ובכך חודשה הברית והועברה מדור לדור . בספר שמות מוסברת חובתו של ה' לגאול את בני ישראל ממצרים בברית שכרת עם אבותיהם ( שמות ב , כד . ( מעמד מתן התורה לעם ישראל לווה בטקס כריתת ברית והיא 236 ראו מאמרה של בלהה הלפרין , " בחירת ישראל במקרא : תולדותיה ומגמותיה" ( הלפרין , תשמ"א , ( וכן אופנהיימר , תשנ"א .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר