פרק א אנושיות ולאומיות

עמוד:178

פרק א אנושיות ולאומיות אוניברסליות ופרטיקולריות בלבוש עברי לכבודה של הלשון העברית וגם לשם הדיוק הענייני בחרתי להשתמש בשני מונחים עבריים — " אנושיות" ו"לאומיות" — כדי להציג הבחנה בין שתי התודעות הבסיסיות שבהן נעסוק בשער זה . מונחים אלו ישמשו בהמשך הדברים במקום המונחים הלועזיים המקובלים " אוניברסליזם" ו"פרטיקולריזם . " לתרגום המילה " אוניברסלי" הולם יותר המונח " עולמי , " אבל העדפתי להשתמש במונח " אנושי" כדי להצביע על ההתכוונות אל כלל בני האדם ולאו דווקא אל מכלול הבריאה או היקום . " פרטיקולרי" מיתרגם בדרך כלל כ"ייחודי , " אך העדפתי את השימוש במונח " לאומי" המתאים יותר לענייננו , שכן הוא כולל את הגדרת אופיו של ההיבט הייחודי פרטיקולרי שבתורה : ייחודיות זו אינה מתייחסת לאדם פרטי , משפחה או שבט , אלא עניינה העיקרי הוא הלאום — עם ישראל . 220 במסגרת זו אי אפשר לדון בהגדרות ובאפיונים של המושג " אוניברסליות . " בהקשר זה כדאי לציין שההבחנה בין המושגים " אוניברסלי" ל"פרטיקולרי" אינה חדה ונחרצת . ראו במבוא של אריאל שריד לספרו של מיכאל וולצר , לאומיות ואוניברסליזם ( וולצר , תשס"ט , ( ובהרצאתו הראשונה של המחבר שם , "שני סוגים של אוניברסליזם . " 221 איני מתייחס כאן למושג הלאומיות במובנו המודרני , הקשור למדינת הלאום , שעל פי הוגים מסוימים הופיע רק בעת החדשה — ראו בספריהם של ארנסט גלנר , לאומים ולאומיות ( גלנר , , ( 1994 ושל אריק הובסבאום , לאומים ולאומיות מאז עידן המהפכה ( הובסבאום , — ( 2006 אלא למושג של השתייכות לעם במובנים האתני והתרבותי , שכבר היה קיים בעולם העתיק , כדעתם של אנתוני סמית בספריו , Theories of the Ethnic Origins of Nations ) Smith , 1986 ( ; Nationalism ) Smith , 1971 ( ו , Nationalism and Modernism ) Smith , 1998 ( ואדריאן הייסטינגס בבנייתן של אומות : התנ"ך והיווצרות מדינות הלאום ( הייסטינגס , . ( 2008 עוד ראו גדעון שמעוני , " הלאומיות היהודית כלאומיות אתנית" ( שמעוני , תשנ"ז . ( אחד הפתרונות המוצעים כתחליף למושג ה"לאומיות" המטריד , שכן תרגומו מזכיר את הרעה הנאצית , הוא המונח " עמיות" , ( Peoplehood ) אלא שמושג זה גורר עמו שאלות אחרות שנדונו בין

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר