פרק ח בני נח

עמוד:170

מצוות מתוך התרי"ג . אפשר לומר ששבע מצוות בני נח הן מעין עיקרים לדת האוניברסלית , בדומה לעשרת הדיברות לעם ישראל . להלן נסקור את המצוות העיקריות שברשימה זו ונדון במשמעותן ל"דת האוניברסלית . " שלילת עבודה זרה המצווה הראשונה מתוך שבע מצוות בני נח היא שלילת עבודה זרה . לא מדובר במצווה חיובית של אמונה באלוהים ובוודאי לא באלוהי ישראל . זו מצווה השוללת את הפולחן הפגני . מצווה זו של שלילת האלילות הולמת את כיוון התפתחותו של העולם התרבותי מפגניות למונותאיזם , ולאחר מכן ממונותאיזם אלילי לחילון . מבחינת שבע מצוות בני נח , המשקפות את המוסר האנושי — הכללי והרציונלי — אין בכלל צורך בדת . אין בשבע מצוות בני נח דרישה לעבודת הא ל , תפילה או קורבנות , מסוג כלשהו . אין אפילו דרישה להכרה ולאמונה באלוהים . אם היא קיימת היא יכולה להתקיים כעניינו של הפרט או של קהילה שבחרה בה , אך אין בכוחה לפעול נגד הזכויות הטבעיות של בני האדם . לפי הבנה זו אפשר לראות בתהליך החילון הכללי שבא בעקבות ההשכלה , ההומניזם והליברליזם , תנועה חיובית בכיוון המשיחי שעליו הצביע הרמב"ם בדברו על פועלן של הדתות המונותאיסטיות לביעור האלילות מן העולם התרבותי . 215 קיימות כמה שיטות למניין מצוות בני נח , ויש המוסיפים גם איסור אכילת דם ואיסור סירוס . יש גם מניינים אחרים , יותר משבעה ועד שלושים . יש לציין שאופן ספירת המצוות מטעה , שכן איסור עריות , הנחשב אחת משבע מצוות בני נח , מתפרט למצוות רבות בבני ישראל , מתוך התרי"ג . הרמב"ן בהשגותיו לספר המצוות של הרמב"ם , שרש י"ד , עמד על השוני בין אופן מניית המצוות לישראל ולבני נח . ייתכן שהמספר מעיד שהתורה אינה מתערבת בפרטי המצוות , אלא רק מצווה באופן כללי על כינונה של מערכת מוסרית משפטית בתחום העריות , ולכן אינה היא פורטת אותה למצוות . עוד ראו במאמרו של אהרן אנקר על עונש מיתה במצוות בני נח ( אנקר , תשנ"ט . ( 216 ג'ון לוק הבחין בספרו איגרות על הסובלנות בין התביעה לסלק את העבודה הזרה ואת עובדי העבודה הזרה מארץ ישראל , שראה בה מידה של לגיטימיות , כחוק מדינה בארץ ישראל , ובין העובדה שאין דרישה של עם ישראל כלפי עמים אחרים שמחוץ לארץ ישראל לפרוש מעבודה זרה , ואף לא חובה לאומית יהודית לפעול נגד עמים אלו ( לוק , תש"ן , עמ' . ( 80-69 עם זאת התפתחותו המוסרית והתרבותית של העולם לא יכולה ככל הנראה להסתפק במוסריות האנושית , וזה בדיוק ייעודו של עם ישראל — להביא

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר