פרק ז חירות

עמוד:168

לסיכום ערך החירות שבתורה מיוסד על ההנחה שאדם יכול לעשות כרצונו ואי אפשר לכפות עליו לעשות רצון זולתו . חירות זו היא יסוד הבחירה החופשית המאפשרת לאדם לבחור בקיום המצוות . אבל ערך זה אינו ערך מוחלט , שכן חירות זו היא חירות משעבוד בידי אדם , כדי שהאדם יוכל לעשות רצון בוראו . החירות היסודית הנגזרת מכך היא חופש המחשבה וחופש הביטוי , לרבות החופש לבקר את השלטון ואת הממסד , גם זה הראוי והרצוי בעיני החברה . דיני העבדות ודיני העבודה שבתורה מיוסדים על הנחת החופש הזאת , ובעיקר על ערכי השוויון וכבוד האדם . נראה שעוצמתה העיקרית של תפיסת החירות בתורה היא בהתנגדות לכוחו המשתק והמשחית של שלטון אנושי . בתודעה המכוננת את היחסים בין איש לרעהו לערך של כבוד האדם משקל רב יותר מזה של החירות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר