פרק ו משפחה

עמוד:147

הנעלים ביותר . המשנה מונה שיעור מינימלי שחייבים לתת לכל כלה נצרכת , ואם יש בקופה יותר — " מפרנסים אותה לפי כבודה . " יש קדימות לאישה הנזקקת לצדקה על פני האיש , מפני ש"בושתה של אשה מרובה משל איש" ( כתובות סז ע"ב , ( אולם אין קדימות לאחד מהם בעצם הצורך והזכות להינשא . פרייה ורבייה — הזכות להולדת ילדים מצוות פרייה ורבייה היא המצווה הראשונה שנצטווה בה האדם . היא אינה רק מצווה אלא גם ברכה , ובמניעתה יש משום " מיעוט הדמות . " הווי אומר : היכולת להוליד אף היא חלק מצלם אלוהים שבאדם . חוה קראה לבנה הראשון " קין" — ונימקה זאת במשמעות : " קניתי איש את ה "' ( בראשית ד , א ) — עם , 'ה במובן של תודעת שותפות עם האל במעשה הבריאה . ממקומה החשוב של מצווה זו במכלול זכויות היסוד של האדם נובעות גם דרישות מן החברה לתמוך בזוג המבקש לממש את זכותו זו , כגון סיוע בטיפולי פוריות . אין לראות בזאת מותרות אלא זכות יסודית . ניאוף במערכת המצוות העוסקות בענייני אישות ואיסורי עריות אפשר לראות מערכת המיועדת לעגן את זכות הנישואין וקיומה של המשפחה כמסגרת קיום אנושית בסיסית , כשם שהמערכת הכוללת של דיני ממונות נועדה להגן על זכות הקניין . מערכת המצוות המסועפת הזאת נחלקת למצוות " עשה" ו"לא תעשה . " ה"עשה" הם הדפוסים המעצבים את מבנה המשפחה : אופן הנישואין ופירוקם ועיצוב הקשרים בין בני המשפחה , בעיקר בין איש לאשתו . את הצווים השליליים — מצוות " לא תעשה" — אפשר לחלק לשלוש קבוצות עיקריות : ›• ניאוף — איסורים המיועדים להגן על תא משפחתי קיים , ובראשם האיסור לאישה לזנות עם איש אחר והאיסור על אדם לקחת את אשתו של האחר . 184 רמב"ם , הלכות מתנות עניים ח , טו ; שולחן ערוך , יורה דעה רנא , ח ; וראו בהרחבה בספר אגדה למעשה ב ( ברנדס , , 2011 עמ' . ( 95-91

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר