פרק ו משפחה

עמוד:146

הזכות ליחסי אישות הזכות לזוגיות קודמת למצוות פרייה ורבייה . " ודבק באשתו" קודם ל"פרו ורבו , " וקיים גם כאשר אין אפשרות לקיום מצוות פרייה ורבייה בכלל כגון כאשר בני הזוג עברו את גיל הפוריות . מהזכות לזוגיות נובעת " מצוות עונה , " המטילה חובות על הבעל ועל האישה לקיים ביניהם יחסי אישות סדירים . לפיכך נראה שאין למנוע את הזכות הזאת , גם לא מעבריינים ואסירים , אלא משיקולים מיוחדים , אך לא כדרך ענישה . עונש שכזה אינו שונה מהותית מעונש של הרעבה . ככלל , כבר הוזכר קודם לכן ששלילת זכויות היסוד של אדם על ידי מאסר אינה פשוטה כל ועיקר , ומניעת היכולת לחיי אישות בכלל זה . יודגש שיחסי אישות אינם רק יחסי מין במובן הצר של המושג , אלא חיים משותפים ואינטימיים של איש ואשתו . חובת החברה לאפשר נישואין כמו בזכויות האחרות , גם הזכות לאישות אינה רק זכות פרטית , אלא מטילה גם חובות על הזולת ועל החברה כולה . עליה לאפשר לפרטים לממש את הזכות הזאת גם אם אינה רשאית לכפות זאת עליהם : יתום שמבקש לישא שוכרין לו בית ומציעין לו מטה ואחר כך משיאין לו אשה שנאמר : די מחסורו אשר יחסר לו [ ... ] לו זו אשה , שנאמר להלן : " אעשה לו עזר כנגדו , " מה " לו" אמור להלן זו אשה אף "לו" אמור כאן אשה ( תוספתא , כתובות ו , ח . ( הזכות לנישואין הופכת לחובה על הציבור לסייע כלכלית לאדם או לזוג המבקש להינשא . אל הנישואין אין להתייחס כמותרות שנועדו רק למי שמסוגל לעמוד בהם כלכלית . בכלל מצוות הצדקה קיימת חובה לסייע בידי החתן להשיג את התנאים הבסיסיים להקמת בית ומשפחה , וקיימת חובה לסייע בידי הכלה לרכוש את הנחוץ לה לשם נישואין . מצוות " הכנסת כלה" נחשבת אחד מסוגי הצדקה 183 שולחן ערוך , אבן העזר עו , ובאוצר הפוסקים שם . וראו בפרק השלישי " בין אדם לרעייתו" בספר אגדה למעשה א ( ברנדס , . ( 2005

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר